Het is herfst, hoogste tijd om je immuunsysteem te versterken - Brenda van Wegen

Het is herfst, hoogste tijd om je immuunsysteem te versterken

Het is herfst. Je merkt het aan de frisse ochtenden, de kortere avonden en de bladeren die van de bomen vallen. De natuur bereidt zich voor op het volgende seizoen en ik denk dat wij dat ook zouden moeten doen.


Het belang van een sterke weerstand nog nooit zo belangrijk geweest. Want steeds meer wordt bekend dat een gezonde leefstijl en een sterk immuunsysteem de wijze waarop het Corona-virus vat op je kan krijgen, sterk beïnvloedt. Dat is ook een reden waarom ik altijd uitga van wat ik zelf kan doen om mijn lichaam te helpen en gezond te blijven.


Ondanks het feit dat we nu veelal thuiswerken en vaker onze handen wassen, neemt in deze tijd van het jaar de kans op een verkoudheid of griepje toe. Voordat je het weet heeft iemand je aangestoken en heb je het toch te pakken. Laten we het dit seizoen anders doen door enkele voorzorgsmaatregelen te treffen om je immuunsysteem op een natuurlijke manier te versterken. Met de juiste voeding kan je het verschil maken en hoef je hopelijk niet zo snel naar medicijnen te grijpen.


Versterk je darmflora

Aangezien zo’n 70% van je immuunsysteem in je darmen te vinden is, ligt het voor de hand om daar te beginnen. Een vereiste is dat je een gezonde darmflora hebt, want dan krijgen ziekteverwekkers veel minder ruimte. Probiotica zijn goede darmbacteriën die het immuunsysteem stimuleren en versterken. Ze helpen ook bij de instandhouding van de darmslijmvliezen, die op hun beurt voorkomen dat er ongewenste stoffen “lekken” in het lichaam. Probiotica verlagen het risico op luchtweginfecties met 40% en het kan leiden tot een sneller herstel van ziekte.


Het innemen van probiotica kan via suppletie. Kies dan voor een goed probioticum, die bij voorkeur gecombineerd is met prebiotica. Dit zijn onverteerbare voedingsvezels die als voeding dienen voor de probiotica. Hierdoor wordt het aantal werkzame bacteriën groter, sterker en hebben ze een betere overlevingskans binnen ons verteringsstelsel. 

Je kunt ook kiezen voor bepaalde soorten voeding waar ze van nature in voorkomen zoals in zuurkool, yoghurt, karnemelk, kombucha, kefir, kimchi, miso, gember, tempeh, tamari.


Drink voldoende water

Je immuunsysteem werkt op basis van activiteit in vloeistof en kan daarom niet zo goed werken in een uitgedroogde omgeving. Water zorgt voor het transport van voedingsstoffen en de afvoer van gifstoffen. Zeker nu dat we meer tijd binnen zijn, is de kans op uitdroging wat groter. Drink daarom ongeveer 1,5 liter water per dag. Ik drink iedere ochtend na het opstaan een groot glas lauwwarm water met een scheutje citroensap of appelazijn om het waterverlies van de nacht te compenseren en de spijsverteringsorganen door te spoelen.


Krachtpatsers voor je immuunsysteem

Gelukkig heb je bepaalde voedingsmiddelen waarvan bekend is dat ze je immuunsysteem versterken. Ik heb ze voor je op een rijtje gezet:


Citrusvruchten zoals sinaasappels, grapefruits en mandarijnen zijn bekende immuniteit boosters, omdat ze rijk zijn aan vitamine C en antioxidanten. Vitamine C heeft antibacteriële en ontstekingsremmende eigenschappen. Vitamine C is ook een antioxidant die het immuunsysteem helpt bij de bestrijding van virale of bacteriële infecties. Het is dan ook van groot belang om voldoende Vitamine C binnen te krijgen. Het helpt je ook om sneller beter te worden na een verkoudheid of griep. Andere goede bronnen van vitamine C zijn onder andere paprika’s, donkere bladgroenten, spruitjes, broccoli, bessen, tomaten en papaja.


Zink is een spoorelement en heeft een krachtige antioxidantwerking. Daarom is het raadzaam om voldoende zink binnen te krijgen wanneer er een verkoudheids- of griepvirus heerst. Het versterkt je immuunsysteem en dat is precies wat je nodig hebt. Zink vind je met name in schelp- en schaaldieren, zoals oesters.


IJzer is een mineraal dat een hele belangrijke rol speelt in ons immuunsysteem. Een gebrek aan ijzer kan leiden tot bloedarmoede en verzwakking van het immuunsysteem. Let er daarom op dat je voldoende ijzerrijke voeding eet zoals vlees, vis, schaaldieren, noten, peulvruchten, zaden, broccoli, bloemkool en gedroogd fruit. Het is goed om deze voeding te combineren met vitamine C, want dat bevordert de opname van ijzer.


Gember heeft antibacteriële en antivirale eigenschappen en daardoor kan je van je verkoudheid of griep sneller genezen als je gember gebruikt in je eten of er gemberthee van maakt. Het werkt koortsverlagend en versterkt je immuunsysteem, waardoor je minder gevoelig zult zijn om aangestoken te worden. Ik gebruik regelmatig verse gember, niet alleen omdat het zo goed is voor het immuunsysteem, maar het bevat veel vitaminen zoals vitamine B en C en mineralen als kalium, calcium, magnesium, koper, selenium en fosfor.


Knoflook wordt sinds de oudheid niet alleen gebruikt bij het koken, maar ook voor de gezondheid bevorderende eigenschappen. Knoflook is een sterke antioxidant en bezit krachtige antibacteriële, antivirale en antischimmel eigenschappen waardoor het kan helpen bij de bestrijding van infecties. Het versterkt de spijsverteringsorganen en herstelt en stabiliseert de darmflora. Verder is knoflook zeer effectief bij het verminderen van de symptomen en de duur van verkoudheid en griep.


Kokosolie wordt gelukkig door steeds meer mensen erkend voor de gezondheidsvoordelen, waaronder de kracht om infecties te voorkomen. Het laurinezuur in kokosolie kan namelijk bacteriën, virussen en schimmels doden. Je kunt er goed in bakken en ik doe altijd een eetlepel kokosolie door mijn smoothie. Kokosolie kan overigens nog veel meer. Zo kan het helpen bij de bestrijding van bacteriën die maagzweren, sinusitis, tand(vlees)problemen, voedselvergiftiging en urineweginfecties kunnen veroorzaken.


Honing werd al door de Romeinen ingezet. Ze smeerden honing op hun wonden ter voorkoming van infecties. Men vermoedt dat het al sinds het stenen tijdperk als voeding en medicijn is gebruikt. Honing kan maar liefst 60 soorten bacteriën bestrijden, alsook verschillende soorten schimmels en virussen. Het verlicht ook de klachten van keelpijn. De gesteldheid van onze darmen is nauw verbonden met de sterkte van ons immuunsysteem. Honing werkt als een probioticum en houdt onze darmflora mooi in balans. Kies vooral voor rauwe honing en gebruik het ook weer niet te veel.


Kurkuma is een superheld onder de specerijen met heel veel gezondheids-voordelen. Kurkuma (of geelwortel) wordt al 2500 jaar gebruikt in India, maar wordt nu ook hier steeds meer bekend. Het is met name bekend om zijn ontstekingsremmende werking. Het is bewezen dat het stofje curcumine een ontstekingsremmende werking heeft en een krachtig antioxidant is. Je kunt een klein stukje kurkumawortel verwerken in je smoothie of de poeder gebruiken als een variant op kerrie.


Noten en zaden zijn ongelooflijk rijk aan voedingsstoffen. Ze bevatten onder meer calcium, selenium, koper, zink, ijzer, vitamine E en vitamine B1, maar ook andere voedingsstoffen. Deze spelen allemaal een rol bij een gezond immuunsysteem.


En verder..


Je leefstijl is ook van belang als het om je immuunsysteem gaat. Zo activeert goede nachtrust je immuunsysteem en zijn je killercellen bij voldoende slaap veel actiever, zodat infecties geen kans krijgen. Denk ook aan voldoende beweging door lekker naar het bos of de zee te gaan voor een wandeling. Lach lekker veel, uit je gevoelens en geniet van het leven zoveel je kan.


Supplementen kunnen je ook helpen om je immuunsysteem te versterken. Het is immers vrij lastig om elke dag via voeding binnen te krijgen wat je lichaam nodig heeft. In de winter gebruik ik extra vitamine C. D3 en visolie naast een goede multivitaminen. Deze zijn belangrijk om je weerstand te verhogen en je immuunsysteem te versterken. Je lichaam kan dan beter vechten tegen ziektes, verkoudheid en griep in de herfst/winter.


Ben je al verkouden of grieperig? Pak dan de rust die je lichaam nodig heeft om te herstellen. Gun je lichaam wat rust en voorkom stress want dat belast je immuunsysteem enorm. Je lichaam geeft de energie dan aan je spieren in plaats van je immuunsysteem.


Neem het superdrankje: doe in een glas heet water, een theelepel kaneel, twee theelepels honing, twee stukjes gember en een schijfje citroen.

Beterschap!

 

Proeft dit naar meer?

Ben je klaar voor actie en wil je meer waardevolle tips ontvangen die echt werken? Meld je hieronder aan en ontvang ze wekelijks gratis in je mailbox zonder dat je er iets voor hoeft te doen. 

2 gedachtes op “Het is herfst, hoogste tijd om je immuunsysteem te versterken”

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen
Brenda van Wegen draait op SYS PlatformSYS Platform