Hoe je het beste je vakantiegevoel kunt vasthouden nu het gewone leven weer begint

De zomerdagen komen langzaam tot een einde en voor velen van ons gaat het gewone leven binnenkort weer beginnen. De scholen gaan open, de drukte in het verkeer neemt weer toe en hetzelfde geldt voor ons werk. Neem daarbij de nog steeds niet geweken gevolgen van de pandemie, dan hebben we alle ingrediënten te pakken om ons vakantiegevoel weer snel te vergeten.

Wekenlang hebben we het wat rustiger aan kunnen doen. Of je nu vakantie hebt gehad of niet, je merkte aan alles dat de dynamiek van ons leven even op een lager pitje stond. Heerlijk om weer even bij te komen. Het geeft ons de ruimte om meer en beter te slapen, leuke dingen te doen en beter voor onszelf te zorgen.

Hoe bereid je je voor op snellere tijden?

Maar nu hoor al om mijn heen “nog een paar dagen en dan is de rust voorbij, dan moet ik er weer tegenaan”. Wat kun je doen om niet binnen enkele weken weer terug te zijn bij het gevoel van chronische vermoeidheid, soms zelfs uitputting?

Een belangrijk uitgangspunt is dat je voor jezelf bepaalt dat je het deze keer anders gaat doen. Je laat je niet meteen weer meeslepen in de beslommeringen van alle dag, maar blijft zelf in de leiding.

1) Herstel de komende dagen je dag en nachtritme

In de zomer, als de dagen langer zijn en de nachten korter, is het makkelijk om de tijd uit het oog te verliezen. Avondeten en bedtijd schuiven op naar een later tijdstip, waardoor het hele gezin wat van het gebruikelijke schema kan zijn afgedwaald. 


Om de mentale transitie wat gemakkelijker voor je te maken, kun je het beste vandaag beginnen met de eerste aanpassing. Probeer je bedtijd met 15 tot 30 minuten te vervroegen. Stel je bent de afgelopen weken om 23.30u naar bed gegaan, zet dan een alarm op je telefoon op 22.00u. Zo word je herinnerd dat het de hoogste tijd is om wat gas terug te nemen en de dag af te sluiten. De lampen gaan uit om 23.00u. Zo kun je langzaam aan terugkeren naar je gebruikelijke routine. Is lekker slapen niet iets wat bij jou vanzelf komt, lees dan ook mijn vijf essentiële tips bij slaapproblemen.

 

2) Begin de dag rustig in plaats van in chaos

Het maakt eigenlijk niet uit of je meteen op weg gaat naar je werk of dat je het meeste nog vanuit huis doet. De vroege ochtend kan je meteen de nodige stress bezorgen in plaats van dat je de dag in alle rust begint. Wat hierbij enorm helpt is dat je niet meteen op je telefoon kijkt als je uit bed rolt, maar dat je kiest voor een korte meditatie. 


Slechts vijf minuten mediteren zorgt al voor een rustigere bloeddruk en een minder paniekerig gevoel. In de loop der tijd kun je de meditatie rustig uitbouwen naar 15 tot 30 minuten om de voordelen optimaal te kunnen benutten. Zelfs als je er iets vroeger voor moet opstaan, pak voordat je gezin wakker wordt een kussen en ga op de grond zitten. Je benen in kleermakerszit, je rug recht en ogen dicht. Stel een zacht alarm in zodat je weet wanneer de tijd om is. Als je hulp nodig hebt kun je altijd kiezen voor een app als Headspace om je erbij te helpen.


3) Een goede voorbereiding telt voor twee

Om de ochtend drukte wat te verlichten kan je er altijd voor kiezen om de avond ervoor alvast wat voorwerk te doen. Of het nu is dat je alvast je kleding klaarlegt of dat je ervoor kiest je ontbijt alvast te maken, alles helpt de start van de dag wat soepeler te maken. Dit geldt overigens niet alleen voor jou, maar ook voor je gezinsleden. 


Wat ook helemaal niet verkeerd is, is dat je je ontbijtmoment verschuift naar een later tijdstip in de ochtend. Zo zorg je ervoor dat je eetraam (periode van de dag waarin je eet) wat kleiner wordt. Het is een soort van intermittent fasting en dat komt je lichaam en je spijsvertering in het bijzonder, ten goede.


4) Zorg goed voor jezelf

Ook al neemt de druk toe, het belangrijkste is dat je jezelf de hoogste prioriteit blijft geven. Jouw welzijn en gezondheid, dat is waar het om gaat. Zeker naarmate we ietsje ouder worden heeft ons lichaam extra aandacht en zorg nodig, zodat we ons fit en vitaal kunnen blijven voelen. 


Vergeet dus niet alvast in je agenda een aantal blokken te reserveren voor tijd voor jezelf. Je kunt dat opvullen met ontspanning, bewegen, tijd voor je hobby. Ook is er niks ergers dan thuiskomen na een lange dag op je werk en een lege koelkast aantreffen. Plannen en organiseren is zo ongeveer de basis van een gezonde leefstijl. Neem een tot twee keer per week de tijd om een maaltijdplanning te maken.  Niet alleen hoef je er dan veel minder vaak over na te denken wat je eet, ook voor het boodschappen doen werkt het heel efficiënt. Het is de beste garantie dat je elke dag drie volwaardige maaltijden tot je neemt.


Wil je van bepaalde hormonale klachten af?

Verschillende vrouwen die ik nu spreek willen nog een stap verder zetten. Niet alleen willen ze het najaar goed beginnen door bovengenoemde tips te gebruiken, ze willen dit momentum benutten om af te komen van hormonale klachten als overgewicht, stemmingswisselingen, energiegebrek of overgangsklachten.


Daarvoor heb je meer nodig dat alleen een stevige basis. Het vergt vaak maatwerk om uit te vogelen wat jouw lichaam nodig heeft om hormonaal weer in balans te komen, zodat de vervelende klachten afnemen of zelfs helemaal verdwijnen. Ruim 7 jaar begeleid ik vrouwen die dat heel graag willen bereiken. Met mijn persoonlijke begeleidingstrajecten help ik hen hun eetpatroon te verrijken en andere leefstijlaanpassingen te doen. Er is niks mooiers dat je lichaam geven wat het nodig heeft en dan zelf te merken hoe enorm goed dat voelt.


Mocht je je hierin herkennen, dan nodig ik je graag uit voor een gratis (online) adviesgesprek. We bespreken jouw situatie en waar je zo naar verlangt. Ik kan je op hoofdlijnen advies geven hoe je dat vanuit mijn perspectief kunt bereiken. Ook geeft het mij de gelegenheid je te vertellen hoe ik jou daarbij eventueel kan helpen.


Is dit het moment waar je al ’n tijd op wacht?

Proeft dit naar meer?

Ben je klaar voor actie en wil je meer waardevolle tips ontvangen die echt werken? Meld je hieronder aan en ontvang ze wekelijks gratis in je mailbox zonder dat je er iets voor hoeft te doen. 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Brenda van Wegen draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches