Waarom je een vitamine D tekort moet zien te voorkomen - Brenda van Wegen

Waarom je een vitamine D tekort moet zien te voorkomen

De zomer is het ultieme moment om je lichaam in de gelegenheid te brengen om vitamine D aan te maken.


Voldoende vitamine D in je bloed hebben is heel belangrijk, omdat het zo bevorderlijk is voor je gezondheid. Toch heeft bijna de helft van de vrouwen boven de 50 te maken met een tekort. Ik ga je eerst uitleggen hoe dat komt. Daarna vertel ik je wat vitamine D zoal aan gezondheids-voordelen met zich meebrengt en tot slot kun je lezen wat de beste manier is om het aan te maken.


Waarom hebben veel mensen een tekort aan vitamine D?
Het is minder gemakkelijk is om voldoende vitamine D binnen te krijgen via voeding, want er zijn maar weinig goede voedingsbronnen. Je moet wel héél veel vette vis, eierdooiers en lever eten om steeds aan de dagelijks aanbevolen hoeveelheid te kunnen komen. Gelukkig kan je lichaam deze belangrijke pro-hormoon ook aanmaken door je huid bloot te stellen aan UV-licht van zonlicht. Alleen bevindt Nederland zich vrij hoog op het Noordelijk halfrond, waardoor de UV-kracht alleen in de zomer krachtig genoeg is voor de aanmaak van vitamine D.


Dat het bijna onmogelijk is om het voldoende via voeding binnen te krijgen, in combinatie met het feit dat de meeste Nederlanders onvoldoende zon krijgen, is waarschijnlijk de verklaring dat zo’n hoog percentage 50+ vrouwen met een tekort kampen.

De meest voorkomende symptomen van een vitamine D-tekort zijn:

  • Vermoeidheid
  • Zwakheid
  • Letsel oplopen bij een duwtje of stootje
  • Pijn aan gewrichten en spieren ook bij geen overbelasting
  • Spiertrillingen of krampen
  • Lusteloosheid
  • Hyperventilatie bij stresssituaties
  • Zwetend wakker worden in de nacht door angstaanvallen of nachtmerries
  • Overgevoelig of bloedend tandvlees

Welke rol speelt vitamine D bij je gezondheid?
Vitamine D is belangrijke voor de opbouw en sterkte van je botten. Het helpt namelijk de opname van mineralen te verbeteren die van belang zijn voor de bot gesteldheid. Hogere waardes zouden ook het risico op botbreuken kunnen verlagen, botverlies beperken en het herstel van botbreuken verbeteren. Tijdens de overgang verandert er op hormonaal gebied veel in je lichaam. Zo neemt de aanmaak van het geslachtshormoon oestrogeen af en laat nou net dit hormoon ook van belang zijn voor sterke botten. Dat is ook de reden waarom botontkalking geregeld voorkomt bij vrouwen in de post-menopauze.


Wat zeggen de specialisten?

Volgens Gert Schuitemaker, doctor in de geneeskunde, apotheker en oprichter van het Orthomoleculair Instituut, wordt de kans op kanker en auto-immuunziekten verkleind bij het innemen van vitamine D. De Gezondheidsraad adviseert de risicogroepen dan ook dagelijks voedingssupplementen in te nemen met minimaal 10 microgram vitamine D.

Uit onderzoek van KWF Kankerbestrijding blijkt dat een lage vitamine D-spiegel het risico op darm-, borst- en prostaatkanker met 30 tot 50% verhoogt. De overlevingskans hierbij wordt ook lager bij een vitamine D-tekort.

 

Vitamine D ondersteunt het immuunsysteem en uit onderzoek blijkt dat het ons beschermt tegen infecties van de luchtwegen. Recente publicaties laten zien dat een gezonde vitamine D status helpt beschermen tegen besmetting met het griepvirus, en mogelijk ook met het coronavirus. Daarnaast is vitamine D noodzakelijk voor de preventie van hartziekten, diabetes en chronische slaapproblemen.


Wat kun je het beste doen om vitamine D aan te maken?
Een paar keer in de week vette vis eten, zoals makreel en zalm, geeft je een minimale hoeveelheid aan vitamine D. Een goede methode is dat je gedurende de zomer vrij vaak je huid blootstelt aan de zonlicht. Het liefst zo’n 15 tot 30 minuten per dag onbeschermd zonnen, want dat zorgt voor een goede aanmaak van vitamine D. Buiten de zomermaanden is het zonlicht in Nederland niet krachtig genoeg voor een adequate vitamine D-aanmaak.


Smeer je niet meteen in als je in de zon ligt
Zodra je je insmeert met zonnebrand, ontneem je je huid de mogelijkheid om vitamine D aan te maken. Als je langer in de zon zit, dan is het natuurlijk zaak om je huid goed te beschermen. Kies dan, indien mogelijk, voor een zonnebrand met minerale filters. De meest gangbare zonnebrand gebruiken chemische filters, maar die kunnen je hormoonbalans ernstig verstoren.


Suppletie
Je kunt vitamine D ook suppleren (circa 25 microgram per dag). Het komt voor in twee vormen: plantaardig D2 en dierlijk D3. De dierlijke variant kan beter door het lichaam verwerkt worden. Het wordt aan 50+ vrouwen vaak aangeraden om het gehele jaar door te suppleren. Dat geldt ook voor vrouwen met een donkere of getinte huid, aangezien zij minder snel vitamine D kunnen aanmaken met behulp van zonlicht.

Proeft dit naar meer?

Ben je klaar voor actie en wil je meer waardevolle tips ontvangen die echt werken? Meld je hieronder aan en ontvang ze wekelijks gratis in je mailbox zonder dat je er iets voor hoeft te doen. 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen
Brenda van Wegen draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches