Belangrijke weetjes over de overgang - Brenda van Wegen

Belangrijke weetjes over de overgang

Wij vrouwen weten over het algemeen vrij weinig als het gaat om de overgang. Op zich is dat best vreemd, want als vrouw ben je er gemiddeld genomen zo’n 8 jaar mee bezig. Is het omdat wij deze belangrijke fase in ons leven nog steeds negatief associëren met “ouder worden” of is het gewoon best lastig om de signalen te herkennen?

 

De vage klachten van de overgang

Ik denk dat het vaak een combinatie is van onwetendheid en ontkenning. Deze week had ik een afspraak met een vrouw die graag mijn hulp wilde inschakelen om eindelijk blijvend af te vallen. Toen ik wat ging doorvragen, bleek dat ze ook last had van gewrichtspijnen en hartkloppingen. 

Ze was hiervoor bij haar huisarts geweest, maar deze kon niks vinden. Ze bleek zich ook regelmatig ronduit neerslachtig te voelen en haar menstruatie was al een tijdje onregelmatig. Toen ik opperde dat ze mogelijk in de overgang zat keek ze me verbaasd aan “maar ik ben pas 43 jaar en ik menstrueer toch nog?”


Wat voor soort klachten horen bij de overgang?

Als je het hebt over de klachten die gepaard gaan met de overgang, dan kun je spreken over de typische klachten, oftewel de klachten die rechtstreeks te maken hebben met het feit dat de eierstokken minder hormonen aanmaken: verandering van je cyclus (korter, onregelmatig of overmatig bloedverlies), opvliegers en nachtelijk zweten, droge slijmvliezen. 

Je hebt ook de atypische klachten. Dit zijn de klachten die door de overgang veroorzaakt kunnen worden of erdoor worden verergerd. We hebben het dan over gewrichtsklachten, spierpijn, slapeloosheid, hartkloppingen, depressie, duizeligheid, stemmingswisselingen, migraine, gebrek aan eetlust of juist overeten, gewichtstoename, pijnlijke borsten, rusteloze benen, kuitkrampen, verandering in stoelgang, haaruitval of een droge huid.

 

Je hormonen zijn uit balans

De overgang heeft in eerste instantie alles te maken met het feit dat de hoeveelheid van onze geslachtshormonen oestrogeen en progesteron afnemen. Het is eigenlijk een heel begrijpelijk natuurlijk fenomeen dat er een einde komt aan onze vruchtbare jaren en daarmee ook aan onze menstruele cyclus. Je lichaam is er gemiddeld zo’n tien jaar mee bezig om de productie van deze hormonen tot een minimum terug te brengen. Deze fase noemen wij de pre-menopauze.

De laatste menstruatie noemen wij de menopauze en die kan je pas een jaar na dato definitief vaststellen. Het is overigens niet zo dat je dan van de klachten af bent. Ook tijdens de postmenopauze kun je er nog flink last hebben.


Hormonen werken met elkaar samen

Waarom heb je er zoveel last van als je lichaam besluit dat de productie van oestrogeen niet meer zo nodig is? Dat komt doordat dit hormoon niet alleen betrokken is bij de menstruele cyclus, maar ook van essentieel belang is voor de kwaliteit van je huid, haar, botten, hart en vaten. Die lijden dus ook als de oestrogeenproductie minder wordt. Hetzelfde geldt voor progesteron: dat zorgt er ook voor dat je lichaam minder vocht vasthoudt, geeft rust, ontspanning en bevordert de nachtrust. Geen wonder dat wij soms moeite hebben om onszelf te herkennen in deze periode.

 

We hebben zelf veel in de hand

Als je naar de huisarts gaat, dan is de kans groot dat je met het antwoord “het gaat vanzelf weer over” weer op de stoep staat. Of ze raden je aan om bepaalde medicatie te overwegen of weer aan de pil te gaan.

 

Je kunt gelukkig eerst zelf een paar cruciale stappen zetten die jou hoogstwaarschijnlijk gaan helpen om je een stuk beter te voelen. Met bepaalde aanpassingen in je voeding en leefstijl kun je veel bereiken. Hier een paar voorbeelden:

  • zorg ervoor dat je dagelijks 400 tot 500 gram groenten binnenkrijgt.
  • Kies voor een mediterraan voedingspatroon of nog beter, een op jou afgestemd persoonlijk voedingsadvies.
  • Stop met roken, reduceer je suikerinname, let op alcohol en drink minder koffie.

Als uitgangspunt voor mijn werkwijze zie ik onze body & mind als één, dus

  • geef jezelf weer de juiste prioriteit en zorg voor zingeving in je leven.
  • Maak ruimte in je drukke agenda voor ontspanning en maak regelmatig een flinke wandeling in de natuur, doe aan yoga, meditatie, of kies voor mindfulness.

Wil je meer lezen over de overgang zelf en hoe jij deze belangrijke fase in je leven kunt ombuigen naar een hele mooie ervaring? Vraag dan mijn gratis e-book aan: de nieuwe JIJ

 

Eén ding is zeker. Als vrouw kom je op een gegeven moment in de overgang terecht. Weet dat je lichaam dan specifieke voeding- en leefstijlbehoeftes heeft om hier zo gemakkelijk mogelijk doorheen te komen. Met de juiste aanpassingen kunnen de meeste vrouwen fluitend door de overgang. 

Hoe ga jij het aanpakken? 

Proeft dit naar meer?

Ben je klaar voor actie en wil je meer waardevolle tips ontvangen die echt werken? Meld je hieronder aan en ontvang ze wekelijks gratis in je mailbox zonder dat je er iets voor hoeft te doen. 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen
Brenda van Wegen draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches