Vijf tips om spier- en gewrichtsklachten te verminderen - Brenda van Wegen

Vijf tips om spier- en gewrichtsklachten te verminderen

Vanaf je 40e levensjaar gebeurt er heel veel in je lichaam. Op hormonaal vlak vinden er allerlei hormonale schommelingen plaats, waardoor je langzaam richting de overgang beweegt. Vaak denken we dan met name aan de vrouwelijke geslachtshormonen oestrogeen en progesteron die steeds minder worden aangemaakt, maar er gebeurt nog veel meer.

 

De kans is groot dat de aanmaak van het schildklierhormoon ietsje vermindert, waardoor je stofwisseling vertraagt en het lastiger wordt om op gewicht te blijven. Naast de typische overgangsklachten als opvliegers en nachtelijk zweten kan je ook last krijgen van één van de vele a-typische klachten. In deze fase van je leven kunnen die veelvuldig voorkomen en één daarvan is spier- en gewrichtspijn.

 

Hoe komt het dat je er na je 40e meer last van kunt krijgen?

Misschien herken je het wel als ik je vertel hoe stijf je spieren kunnen aanvoelen nadat je een tijd hebt stilgezeten of als je net bent opgestaan. Je hebt het gevoel dat je in één nacht tien jaar ouder bent geworden. Het duurt even voordat alles weer soepel aanvoelt en de pijn uit je gewrichten afneemt. Je zou zeggen dat het komt door overbelasting, maar dat hoeft het helemaal niet te zijn. Het zit ‘m meer in het verband tussen hormonen en gespannen spieren.

 

De rol van collageen

Dat is een lijmvormend eiwit dat onder andere verantwoordelijk is voor de elasticiteit van je huid en tevens je spieren, banden, pezen en kraakbeen soepel en elastisch houdt. Met de afname van het hormoon oestrogeen daalt tegelijkertijd de hoeveelheid collageen in je lichaam, met alle gevolgen van dien. Het verklaart waarom je spieren heel stram kunnen aanvoelen. Met de afname van kraakbeen neemt de beweeglijkheid van je gewrichten af. Grote kans dat daar je pijnklachten vandaan komen en je spieren onder spanning komen te staan.

 

Wat kun je doen om deze klachten te verminderen?

Je hebt ’t me vast al vaker horen zeggen en het geldt ook nu weer. Vanaf je 40e is het in algemene zin de hoogste tijd dat je heel goed voor je lichaam gaat zorgen. Als je minder last wilt hebben van spier- en gewrichtspijnen dan doe je er goed aan om deze tips op te volgen:

 

  1. Zet de stap naar een gezond eetpatroon. Juist in deze fase van je leven is het van belang dat je de goede voedingsstoffen binnenkrijgt. Het is een belangrijk middel waarmee je hormonen opnieuw de balans kunnen vinden. De afname van collageen kun je heel gericht tegengaan door bijvoorbeeld pure, biologische bottenbouillon te drinken of te verwerken in je soep of saus. Bottenbouillon is onder andere rijk aan collageen. 
  1. Vermijd suiker. Vaak krijgen we onbewust toch teveel suiker binnen. We staan er gewoon niet bij stil dat het aan zoveel producten is toegevoegd, die we dagelijks nuttigen. Suiker “rooft” je lichaam niet alleen van belangrijke vitaminen en mineralen, maar bij de verwerking van suiker komen veel afvalstoffen vrij waardoor er verzuring plaatsvindt en de laaggradige ontstekingen in je lichaam toenemen. Dat wil je juist voorkomen. 
  1. Beweeg voldoende. Naarmate we ietsje ouder worden komt het vrij vaak dat we eerder minder dan meer gaan bewegen. Dat terwijl onze spieren en gewrichten daar juist zo’n behoefte aan hebben. Ik denk niet meteen aan de sportschool (wel heel goed overigens), maar dagelijks je 10.000 stappen zetten is heel erg bevorderlijk voor soepele spieren. Het brengt onder andere de doorbloeding goed op gang, waarmee de voedingsstoffen op hun plaats terechtkomen. 
  1. Kies voor een massage. Als je spierspanning wilt voorkomen doe je er goed aan je regelmatig te laten masseren. Een massage is een effectieve manier om spierspanning te bestrijden. Masseren bevordert de doorbloeding van je spieren en zorgt ervoor dat afvalstoffen zich niet in het bindweefsel ophopen en kunnen worden afgevoerd. 
  1. Doe aan yoga. Yoga heeft vele voordelen en is de ultieme beweging om je lichaam soepel te houden. Door middel van verschillende oefeningen worden de pezen en spieren in je lichaam verlengd. Je wordt soepeler. Zonder te forceren zal je elke keer een stukje verder komen. De stretches die je doet helpen spanningen uit het lichaam te krijgen. Dit helpt tegen allerlei klachten, waaronder nek- en schouderklachten, rugklachten en je krijgt meer flexibiliteit in het bekken en de hamstrings.

 Begin vandaag

Spier- en gewrichtspijn is een veelvoorkomende klacht na je 40e levensjaar. Gelukkig kun je er zelf veel aan doen. Het vraagt van jou om je eerste stap te zetten naar een gezonde(re) leefstijl, die is afgestemd op de huidige behoeftes van je lichaam. Vaak is het een kwestie van precies weten wat je moet eten en wat je beter een tijdje kunt laten staan, zodat je lichaam flink kan ontgiften en de verzuring afneemt. Ook meer bewegen, ontspannen en een goede nachtrust zijn belangrijke pijlers die ervoor gaan zorgen dat jij je weer beter gaat voelen. 


Meer weten?

Het klinkt allemaal bekend en vanzelfsprekend, toch blijkt het lastig te zijn om het in praktijk te brengen en het een vast onderdeel te maken van je leven. Ben je er echt aan toe om nu in actie te komen? Wil je meer weten over wat jij nodig hebt en hoe je dit het beste kunt aanpakken? Maak dan een afspraak met me voor een gratis adviesgesprek. Ik help je graag verder.

Proeft dit naar meer?

Ben je klaar voor actie en wil je meer waardevolle tips ontvangen die echt werken? Meld je hieronder aan en ontvang ze wekelijks gratis in je mailbox zonder dat je er iets voor hoeft te doen. 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen
Brenda van Wegen draait op SYS PlatformSYS Platform