Vijf waardevolle tips om nachtelijk zweten te verminderen

Midden in de nacht word je wakker, badend in het zweet alsof je in een sauna ligt. Impulsief gooi je meteen je dekbed van je af. Je schuift nog wat verder weg van je warme partner die naast je ligt. Het is gewoon teveel.

 

Na de nachtelijke opvlieger koel je snel weer af, dus kies je er toch voor om weer onder je dekbed te kruipen. Als je slim bent leg je een arm er boven op en steekt er een half been uit om wat koelte vast te houden en weer in slaap te kunnen vallen.

Want als er iets is wat wij vrouwen in de overgang nodig hebben, dan is het wel een goede nachtrust. Niet alleen sta je dan ’s ochtends een stuk energieker op, maar goed slapen heeft nog veel meer voordelen voor ons welbevinden.


We functioneren op ons best als we gemiddeld zo’n 7 tot 8 uur kwalitatief goede slaap per nacht krijgen. Alleen voor veel vrouwen in de overgang is dat gemakkelijker gezegd dan gedaan. Ik hoor vaak van vrouwen hoe hun slaap verstoord wordt door een of meerdere opvliegers tijdens de nacht. We noemen het nachtelijk zweten.


Nachtelijk zweten verstoort je slaap

De hormoonwisselingen die optreden tijdens de overgang zorgen er onder andere voor dat er minder geproduceerd wordt van het geslachtshormoon oestrogeen. In je hersenen regelt de hypofyse onder meer de temperatuur van je lichaam en deze raakt door het afnemen van oestrogeen soms verkeerde informatie.

De hypofyse wordt heel erg gevoelig voor temperatuurswisselingen, zoals bijvoorbeeld als jij lekker ligt te slapen onder je warme dekbed. Op het moment dat je lichaam ietsje warmer wordt, denkt je lichaam dat je oververhit bent.  Meteen wordt het afkoelmechanisme ingezet, namelijk zweten met behulp van een opvlieger. Zodra je lichaam signaleert dat afkoelen niet nodig is, komt er een einde aan. Vrij snel daarna krijg je het dan vaak vrij koud. De rillingen trekken over je lichaam, omdat de temperatuurstijging uiteindelijk helemaal niet zoveel voorstelde.

 

5 waardevolle tips waarmee je nachtelijk zweten kunt tegengaan

 

Tip 1

Net als overdag, is het aan te raden om ook ’s nachts over laagjes te beschikken. Lig je normaal gesproken onder een donzen dekbed, dan is een laken ertussen vaak een uitkomst. Zo kun je als je het warm hebt, alleen onder het laken gaan liggen. Vermijd ook schuimrubberen of synthetische latexmatrassen en hoofdkussens. Ze kunnen je flinke nachtelijke opvliegers bezorgen. Hetzelfde geldt voor wat je aan hebt, iets van katoen of zijde heeft de voorkeur voor synthetische slaapkleding.

Tip 2

Vermijd ’s avonds zwaar tafelen en stop zo’n vier uur voordat je naar bed gaat helemaal met eten. Een volle maag bevordert niet het in slaap vallen. Drink ook liever geen alcohol als je last hebt van nachtelijk zweten. Het stimuleert echt opvliegers en nachtelijk zweten, dus probeer het eens uit en laat alcohol een paar weken staan. Het zal je verbazen hoe goed je je dan voelt.

Tip 3

Neem extra magnesium. In perioden dat je veel transpireert is magnesium het mineraal dat je hard nodig hebt, maar ook het meeste verliest. Magnesium helpt je te ontspannen bij stress en zal je slaap intenser en dieper maken. Het voorkomt ook spierkramp en restless legs.

Tip 4

Weet dat bepaalde voeding als koffie, alcohol, pittig eten het krijgen van opvliegers en 

nachtelijk zweten kunnen stimuleren. Daarom kom je al vrij snel uit op de optie om je leefstijl eens goed onder de loep te nemen en veranderingen door te voeren.

Tip 5

Door chronische stress kan nachtelijk zweten toenemen. Als de overgang zich bij jou heeft gemeld, dan is het zaak om stress te vermijden en meer tijd te maken voor ontspanning. Zo kan je lichaam de stress afbouwen en komt er meer rust in je hoofd. Ga op zoek naar iets wat je leuk vindt, zoals yoga, pilates, mediteren, wandelen in de natuur of tuinieren.

 

Wil jij af van nachtelijk zweten en andere overgangsklachten?

Als je deze tips volgt, dan is de kans groot dat het nachtelijk zweten afneemt. Toch is er vaak nog  een extra verdieping nodig om opvliegers en nachtelijk zweten helemaal kwijt te raken. Van belang is dat er bij jou naar je gehele situatie wordt gekeken, dus van welke (overgangs-)klachten heb je nog meer last?

Je kunt er namelijk zelf veel aan doen als je je leefstijl optimaal aanpast. Op hoofdlijnen weet je vast wat goed voor je is en wat je beter niet kunt doen. Maar waar wordt jouw lichaam nou echt vrolijk van? Wat heeft het nodig om die balans weer te vinden?

Ga voor een gratis adviesgesprek

Wil jij er echt voor gaan en is je doel om je veel beter te voelen? Dan nodig ik je graag uit voor een gratis adviesgesprek. We gaan dan wat dieper in op jouw persoonlijke situatie en waar je zo naar verlangt. Ik kan je vanuit mijn perspectief adviseren wat je kunt doen. Daarnaast geeft het mij de gelegenheid je te vertellen of ik jou hierin eventueel kan begeleiden. In plaats van alleen het wiel uit te moeten vinden, doen we het dan samen. 

Proeft dit naar meer?

Ben je klaar voor actie en wil je meer waardevolle tips ontvangen die echt werken? Meld je hieronder aan en ontvang ze wekelijks gratis in je mailbox zonder dat je er iets voor hoeft te doen. 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Brenda van Wegen draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches