Hoe kun je vakantiekilo's voorkomen? - Brenda van Wegen

Hoe kun je vakantiekilo’s voorkomen?

Het is volop zomer en vakantietijd! Gezien de situatie waarin we nu zitten kunnen we niet zoveel reizen als we misschien graag zouden willen, maar toch blijven er nog volop mogelijkheden over om op je welverdiende vakantie te gaan. Het maakt immers niet uit waar je bent. Het gaat erom dat je even andere dingen doet, kunt bijkomen en energie kunt opladen.
 
Vakantie gaat vaak gepaard met een heel ander ritme, een andere leefwijze zelfs. Zo wil je gewoon lekker genieten en even niet hoeven na te denken over hoe verantwoord alles is wat je zoal eet en drinkt. Je wilt ook proeven van wat een andere omgeving zoal te bieden heeft.
 
Aan iedere vakantie komt een einde..
Alleen op een gegeven moment ben je weer thuis en bevestigt de weegschaal wat je al vermoedde.. Je hebt een paar vakantiekilo’s te pakken. Dat is vaak de bittere pil, want krijg die extra kilo’s er maar weer eens van af! Zeker naarmate we ietsje ouder zijn en onze hormonen toch al alle kanten op gaan, is dat een heuse opgave.
 
Wat kun je doen om vakantiekilo’s te voorkomen?
Eerst kijken we naar de keuze die je maakt voor wat betreft de bestemming en vervolgens leg ik je uit wat er zoal gebeurt tijdens de gemiddelde vakantie. Dan geef ik je vijf waardevolle tips, zodat het jou deze keer niet gaat gebeuren. Want wat er niet bij komt, hoeft er ook niet af.
 
Wat ga je doen?
De keuze is niet als gebruikelijk, maar welke bestemming kies je voor je welverdiende vakantie? Ga je kamperen of ga je naar een hotel met halfpension? Wordt het een actieve vakantie of ga je lekker met je e-reader op het strand liggen? Dat maakt namelijk nogal wat uit.
 
Wat gebeurt er nou eigenlijk op vakantie?
De kans is heel groot dat je, in vergelijking met thuis, meer eet en drinkt en dat je minder beweegt. En dat is een gevaarlijke combinatie als het jouw gewicht betreft. Meer eten en minder bewegen betekent namelijk dat je veel te veel energie binnenkrijgt! Je lichaam kan daar eigenlijk niks anders mee doen dan opslaan in vet!
 
Tip 1 Maak een slimme keuze qua bestemming
Wat zijn jouw criteria als je kiest voor een vakantiebestemming? Zit daar ook eten en bewegen bij? Als je bijvoorbeeld voor een all-inclusive vakantie kiest, dan maak je het jezelf behoorlijk moeilijk. De hele dag door kan er gegeten worden, buffetten vol! Probeer dan maar eens maat te houden. Hoe minder eetmomenten van tevoren vast staan, hoe meer controle je zelf hebt over wat en wanneer je eet. Kamperen of een huisje huren zijn daar goede voorbeelden van. Dan bepaal je alles zelf.
 
Hetzelfde geldt voor beweging. Ga je op een wandelvakantie of wordt het lekker op het strand liggen? In geval van dat laatste, zijn er sportfaciliteiten in de buurt waar je lekker kunt trainen of kun je ’n dagje een fiets huren?
 
Tip 2 Een dagje genoten? Een dag rustig aan!
Je wil natuurlijk wel genieten, dat is ook heel belangrijk. Voor de een is dat een glaasje wijn, voor de ander een lekker toetje. Wat je kunt doen is na een dag dat je flink genoten hebt, een dagje “rustig aan” inbouwen. Op zo’n dag eet je dan substantieel minder en wordt er niet “gezondigd”. Zo breng je de dagen van genieten weer in evenwicht met het wat rustiger aan doen. Want iedere dag feest zorgt geheid over overtollige kilo’s!
 
Spreek wel van tevoren met jezelf af wat een genietdagje wordt en wat niet en bedenk een sanctie als je deze afspraak overtreedt. Zo had ik vorig jaar iets verzonnen wat mij enorm hielp. Als ik op een “rustig aan” dag de regel overtrad, dan mocht ik de rest van de dag de lift van het hotel niet meer gebruiken. Onze kamer was op de 8e verdieping en alleen het idee daarvan weerhield mij om over de grens te gaan.
 
Tip 3 Eet niet meer na 20.00u
Je eet al snel te veel en te laat. Daarom is het ook op vakantie zo belangrijk om naar je lichaam te luisteren. Die geeft namelijk precies aan wanneer je genoeg hebt gegeten. Je zult merken dat je dat punt al relatief snel hebt bereikt, soms al halverwege het voorgerecht en dan moet de rest nog komen! Met pijn in je buik rol je naar je bed en dan mag je spijsvertering het opknappen. Afgezien van het feit dat je niet zo lekker zult slapen, kan je lichaam er niet zoveel mee. Het is alsof je blokken hout op een haardvuur gooit en dan naar bed gaat. Het is echt de kunst om op tijd te stoppen. Kies bijvoorbeeld voor twee voorgerechten, laat het brood staan en sla het toetje over.
 
Tip 4 Neem gezonde snacks mee van thuis
Je bent ‘n dag de hele tijd op pad geweest en het duurt nog wat uurtjes voordat je kunt aanschuiven voor de lunch of het avondeten. Wat doe je dan? Juist, je gaat naar de lokale supermarkt en je gaat los! Je bent immers op vakantie: chips, chocola, koekjes, flesje wijn…
Om dat voor te zijn kun je wat gezonde snacks van thuis meenemen. Zo overbrug je de periode naar je volgende maaltijd op een verantwoorde manier.
 
Tip 5 Drink veel water
Heb je wel eens een glas water gedronken op het moment dat je honger had? Grote kans dat het hongergevoel minder werd of zelfs helemaal verdween. Niet alleen daarom is het handig om tijdens de vakantie veel water te drinken. Een ander groot voordeel is dat water je lichaam reinigt. Het voert afvalstoffen af die in je lichaam ontstaan, waaronder die van alcohol en suikerrijke voeding. Zeker in warme landen kan je lichaam 1,5 tot 2 liter per dag goed gebruiken.
 
Neem deze tips mee op vakantie! Op deze manier kun je genieten van al die heerlijke geneugten en toch controle houden over je gewicht. Want wat er niet bij komt, hoeft er ook niet van af!
 
Geniet ervan
Een ding is zeker, je vakantie waar je zo lang naar hebt uitgekeken kan een heuse uitdaging zijn voor wat betreft je lijn. Probeer deze tips zoveel mogelijk toe te passen en vergeet vooral niet te genieten.

Proeft dit naar meer?

Ben je klaar voor actie en wil je meer waardevolle informatie en tips ontvangen die echt werken? Meld je dan hieronder aan en ontvang ze wekelijks gratis in je mailbox zonder dat je er nog iets voor hoeft te doen. 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen
Brenda van Wegen draait op SYS PlatformSYS Platform