Zijn koolhydraten een probleem voor jou? – Brenda van Wegen

Zijn koolhydraten een probleem voor jou?

 
Er wordt heel veel en verschillend over koolhydraten geschreven. Wat mij betreft zijn er twee aspecten die je goed in de gaten moet houden: er is geen voedingspatroon dat voor iedereen passend is en er zijn verschillende soorten koolhydraten.
 
Ik ken vrouwen die slecht tegen koolhydraten kunnen, terwijl anderen er veel minder last van lijken te hebben. Het is vaak een persoonlijke zoektocht bij hoeveel koolhydraten jij je goed voelt en wat teveel voor je is. Wat is voor jou het punt waarop je gewicht en je bloedsuikerspiegel goed zijn, terwijl daarnaast je lichaam en je hersenen voldoende energie hebben om optimaal te functioneren?
 
Koolhydraten – voor iedereen is het anders
Een paar jaar geleden kwam ik erachter dat ik best gevoelig ben voor koolhydraten. Ik had al flink wat stappen gezet naar een suikerbewust eetpatroon, maar toch kwam ik gemakkelijk aan in gewicht en had ik af en toe last van een energie-dip in de middag. Ik begreep het niet zo goed, want ik at nauwelijks toegevoegde suikers of witte producten (witte pasta, rijst, brood). Toen ik een tijdje scherp ging letten op mijn voeding bleek dat zelfs “gezonde” koolhydraten een probleem voor mijn lichaam konden zijn. En dat terwijl mijn man Wim er geen enkel probleem mee heeft. Het was voor mij DE eyeopener dat niet iedereen gelijk reageert op koolhydraten.

Mijn lichaam kan in beperkte mate koolhydraten zoals die in zilvervliesrijst, quinoa, zoete aardappel, peulvruchten of fruit verwerken. Ik voel mij gewoonweg niet prettig met al die suiker in mijn bloed. Op het moment dat ik deze koolhydraten minder eet, val ik af en voel ik mij energiek. De moraal van het verhaal: hoe wij op onze voeding reageren is heel persoonlijk, iedereen heeft een eigen tolerantie voor koolhydraten. De ene persoon kan veel meer hebben dan de ander.
 
Snelle koolhydraten versus langzame koolhydraten
Ons lichaam krijgt al snel veel te veel koolhydraten binnen dan het kan verwerken of nodig heeft. In eerste instantie heb ik het dan over de snelle koolhydraten, zoals geraffineerde suiker, brood, kant-en-klaar producten, snoepgoed, witte pasta, alcohol of frisdrank. Deze koolhydraten zorgen ervoor dat onze bloedsuikerspiegel enorm piekt en daarna weer sterk daalt. Je kunt deze soorten het beste zoveel mogelijk mijden en kiezen voor langzame koolhydraten, zoals in groenten, fruit, havermout, volkorenproducten. Deze producten bevatten veel vezels en die zorgen ervoor dat de suikers langzamer worden opgenomen. Echter, ook daarvan kun je te veel van binnenkrijgen als goed voor je is. Mocht dat ook bij jou het geval zijn, probeer dan je porties eens te verkleinen en voel wat dat met je lichaam doet. Dit geldt overigens niet voor de snelle variant. Die gieren als een raket door je lichaam, ongeacht hoe weinig je ervan neemt.
 
Minder koolhydraten naarmate je ouder wordt
De wetenschappers zijn er nog niet uit waarom het gebeurt, feit blijft dat je met de jaren wat minder goed tegen een overmaat aan koolhydraten kunt. In mijn praktijk hoor ik regelmatig vrouwen zeggen dat ze tot hun 25ste alles konden eten en nergens last van hadden. Dat is na hun 40ste heel anders. Het heeft waarschijnlijk te maken met verschillende factoren als je genen in combinatie met steeds minder bewegen, veel zitten, stress, medicatie en het jarenlang eten van gefabriceerde levensmiddelen. In de loop der tijd kan dit leiden tot een bloedsuikerspiegel uit balans en insulineresistentie (de voorloper van Diabetes 2). Hier horen klachten bij als overgewicht, overgangsklachten, verhoogde bloeddruk, vermoeidheid, schreeuwhonger en energie-dips. Het verhoogt ook de kans op ontstekingen in je lichaam met als gevolg huidproblemen, hormonale disbalansen, darmproblemen en gewrichtspijnen. Allemaal signalen dat je lichaam het moeilijk heeft en dat je eigenlijk in actie moet komen.
Voor de meeste vrouwen die ik begeleid geldt dat ze hun eetpatroon drastisch aanpassen om van hun klachten af te komen. Ze zetten de stap naar een suikerbewuste leefstijl met veel groenten, (suikerarm) fruit, voldoende eiwitten en gezonde vetten. Ze letten erop dat ze regelmatig bewegen, ontspannen en voldoende slaap krijgen.
 
Hoe zit dat bij jou met koolhydraten?
Doe de test en beantwoord onderstaande vragen:
  1. Kom je gemakkelijk aan in gewicht?
  2. Heb je wel eens last van een opgeblazen buik?
  3. Heb je regelmatig trek in zoet? Bijvoorbeeld na het avondeten?
  4. Als er niet op tijd gegeten wordt, ga je dan trillen, zweten, wazig zien?
  5. Is het lastig voor je om de hoeveelheid suiker of koolhydraten die je eet, te beheersten?
  6. Ervaar je op een dag snelle wisselingen in energieniveau? Van topfit naar doodmoe?
  7. Pak je graag iets zoets als je gestrest/vermoeid/verdrietig bent?
  8. Moet je om de paar uur eten (minimaal 4 eetmomenten op een dag)?
  9. Heb je regelmatig een wazig gevoel in je hoofd en moeite met concentreren?
  10. Komt in je familie diabetes, hartklachten of obesitas voor?
Als je deze vragen drie keer of meer met “ja” hebt beantwoord, dan kan het zijn dat je voor jouw lichaam te veel koolhydraten binnenkrijgt. Wil je hier werk van maken? Zet dan die eerste stap en laat de snelle koolhydraten het liefst voor een periode van minimaal een week helemaal staan. Mocht je al suikerbewust door het leven gaan, dan is het raadzaam om de langzame koolhydraten in je eetpatroon onder loep te nemen. Zoek de balans in de hoeveelheid koolhydraten die goed voor jou zijn en je zult het snel merken aan je energielevel. Ook je behoefte aan koolhydraten neemt dan flink af.
 
Je kunt ook deze drie adviezen overnemen:
  1. Start rigoureus met het elimineren van suiker in je voeding. Ik heb hiervoor speciaal een online programma ontwikkeld om je hierbij te helpen. Kijk hier voor meer informatie
  2. Eet meer groene groenten en gezonde vetten. Op het moment dat je hier meer van eet raak je goed gevuld en blijft er minder ruimte over voor de minder goede keuzes.
  3. Beweeg! Het is de manier om iets te doen met de suikers die je eet. Veel zitten en snelle koolhydraten is een hele foute combinatie voor ons.
Heb je het al een paar keer geprobeerd en wil je nu definitief de knop omzetten? In het begin is het echt een zoektocht wat jij precies nodig hebt om weer in balans te komen. Daarnaast is het best lastig om je eetpatroon om te gooien en dat in je systeem vast te zetten. Wil je er eens met mij over praten?  Maak dan een afspraak voor een gratis adviesgesprek in mijn praktijk of online. Dan kunnen we dieper ingaan op jouw persoonlijke situatie en wat voor jou goed zou zijn.

Proeft dit naar meer?

Ben je klaar voor actie en wil je meer waardevolle tips ontvangen die echt werken? Meld je hieronder aan en ontvang ze wekelijks gratis in je mailbox zonder dat je er iets voor hoeft te doen. 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen