Tips voor de feestdagen

De laatste weken van het jaar staan vaak in het teken van gezelligheid, samenzijn met je dierbaren en lekker & veel eten. Ook al wordt dit jaar compleet anders dan andere, het komt er vaak op neer dat we meer eten en drinken dan gebruikelijk en dat gaat niet altijd zonder vervelende bijeffecten!

 

Een pepernootje hier, een bitterballetje daar, een extra wijntje..

 

De vraag die mij op dit moment het meeste wordt gesteld is dan ook “hoe kom je door deze periode van overvloed zonder dat je meteen kilo’s aankomt of op een andere manier rot voelt?” Tja, dat is niet zo makkelijk, want je wilt toch ook graag genieten! Ik geef je graag 9 essentiële tips die jou hierbij helpen:

 

1. Maak het zelf

Zeker nu de restaurants gesloten blijven, is de kans groot dat je zelf wat lekkers gaat bereiden. Kies dan voor pure en onbewerkte ingrediënten en ga op zoek naar recepten met veel verschillende groenten, vis of gevogelte en bijvoorbeeld quinoa of zilvervliesrijst.

Het lijkt soms veel werk, maar als je er eenmaal wat handigheid in krijgt, dan word je al snel beloond met overheerlijke gerechten. Zo vermijd je de kant-en-klare sauzen, pakjes en bakjes die onze gezondheid schaden, omdat er vaak zoveel verborgen suiker in zit.

 

2. Kies slim

Ben jij degene die wordt uitgenodigd en ga je ergens op bezoek? Kies dan slim. Ga voor een extra portie groenten, neem vis, kip of schaaldieren en laat de pasta’s, het brood, de dikke sauzen vooral staan.

 

3. Drink veel water

Als je vaker een glaasje alcohol drinkt, neem er dan een glas water bij. Zo wordt de alcohol snel verdund en makkelijker afgevoerd.  Neem zo’n 20 minuten voor de maaltijd een flink glas water, want zo nemen je hongergevoelens af en eet je minder.

 

4. Doe rustig aan met tussendoortjes en hapjes

Vrijwel overal waar je komt start je eerst met een lekker drankje en een hapje. Heel lekker en feestelijk allemaal, maar voordat je het weet heb je al heel wat binnen gekregen en dat telt aardig op. Hou ’n beetje bij wat je eet, prop het niet gedachteloos naar binnen en sla ook af en toe eens iets over.

 

5. Alcohol bevordert eetlust

Alcohol zelf is al flink calorierijk, maar het heeft nog meer nadelen. Van alcohol krijg je namelijk trek en ga je meer eten. Na een paar wijntjes vervagen de grenzen en maakt het je minder uit hoeveel en wat je eet. Het gevolg daarvan is vaak dat je daarna vol met schuldgevoelens constateert dat je veel te veel gegeten (en gedronken) hebt. Even los van de hoofpijn..

 

6. De verleiding van de toetjes

Toetjes zijn voor veel mensen onweerstaanbaar. Als jij het ook vrijwel onmogelijk vindt om het toetje over te slaan, neem dan een half toetje door het met iemand te delen of gewoon minder op te scheppen. En als je kunt kiezen, neem dan een toetje met fruit, yoghurt, pure chocola of sorbetijs en vermijd slagroom, roomijs, en zoete taartsoorten.

 

7. Durf NEE te zeggen!

Ken je dat vervelende gevoel als je tegen heug en meug iets opeet of drinkt, terwijl je er helemaal geen zin in hebt of al helemaal vol zit? Het heeft bij mij jaren geduurd voordat ik besefte dat ikzelf de enige “verliezer” was. Tegenwoordig weet ik wel beter en adviseer ik jou in zo’n geval altijd een portie “gezond egoïsme”. Kies voor jezelf, zeg gewoon “nee, dank je. Ik sla even over”. Laat je vooral niet vermurwen onder de druk van anderen.

 

8. Balanceer

Het is altijd goed om de dagen waarop je veel eet en drinkt te compenseren met een rustig dagje daarna. Sla dan gerust eens het ontbijt over of neem alleen een soepje als avondeten. Zo heeft je spijsvertering weer even wat rust na een dag (en nacht) hard werken.  Het is vaak een kwestie van de balans vinden tussen de verschillende dagen.

 

9. Doe in januari mee met de Suikerdetox Challenge

Dit is ook het moment om jezelf eens recht in de ogen te kijken. Hoe voelt het om in jouw lichaam te zitten? Hoe is het gesteld met je energielevel, je gewicht, je humeur, je gezondheid? We hebben een heel lastig jaar achter de rug. Is het niet de hoogste tijd dat je weet wat beter voor jezelf gaat zorgen?

 

De allerbeste manier om het nieuwe jaar te starten is dat je meedoet met de Challenge om je 21 dagen te focussen op gezonde voeding. Je gaat je lichaam weer voeden in plaats van alleen maar te vullen. Samen met gelijkgestemden gaan we aan de slag in een besloten Facebook groep. Ik ben er elke dag LIVE voor je om je te coachen en je vragen te beantwoorden.

Ga voor je gezondheid en ga door die weerstand die je misschien op dit moment voelt. Klik hieronder op de knop voor meer informatie en aanmelden.

 

Proeft dit naar meer?

Ben je klaar voor actie en wil je meer waardevolle tips ontvangen die echt werken? Meld je hieronder aan en ontvang ze wekelijks gratis in je mailbox zonder dat je er iets voor hoeft te doen. 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Brenda van Wegen draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches