Wat doet 'n wijntje met je hormonen? - Brenda van Wegen

Wat doet ’n wijntje met je hormonen?

 In mijn praktijk begeleid ik dagelijks vrouwen die op een of andere manier last hebben gekregen van hun leefstijl. Ze zitten niet meer lekker in hun vel of hebben last gekregen van bepaalde hormonale klachten. 

 

Een wijntje hoort erbij

Tijdens de intake vraag ik hoeveel alcohol zij ongeveer drinken. De antwoorden variëren meestal van enkele glazen per dag tot hooguit één tot twee in het weekend of op een feestje. Voor veel vrouwen hoort ’n glaasje wijn er gewoon bij. Het is lekker en gezellig. Voor sommigen is het echt de beloning na een dag hard werken of het genot van een momentje voor haarzelf. Op borrels en feestjes of ’n hapje buiten de deur lijkt het wel helemaal ingeburgerd. Als je een keertje niet drinkt, dan val je al snel op. Vind je niet?

 

We weten allemaal dat we niet teveel moeten drinken. De meesten van ons merken al snel de negatieve gevolgen, zoals het feit dat je er niet goed van kunt slapen en in de ochtend een duf gevoel in je hoofd of zelfs een flinke kater. Wat je misschien nog niet weet is dat de gevolgen van regelmatig een glas alcohol verder gaan dan deze bekende klachten.

 

Hoe zit het nou precies?

Over hoeveel glazen alcohol je veilig kunt drinken, daarover gaan de meningen nog wel eens uiteen. Als je kijkt naar de meest recente richtlijn van de Gezondheidsraad, dan kunnen we beter geen alcohol drinken of maximaal één glas per dag. Dat is een verschil van 0 tot 7 glazen per week.. Aan zo’n richtlijn heb je dus niet zoveel. 

 

Weet even dat mannen beter alcohol kunnen verwerken dan vrouwen. De reden hiervoor is dat vrouwen in mindere mate een bepaald enzym kunnen aanmaken, dat je lever nodig heeft om alcohol af te breken. Hoe snel je lever dat doet hangt af van verschillende factoren, zoals je lichaamsomvang, je algehele gezondheid en je eetgedrag. Gemiddeld genomen heeft je lever ongeveer een uur nodig voor het afbreken van de alcohol van een glas wijn. Aangezien alcohol eigenlijk puur gif is voor je lichaam, geeft je lever het afbreken van alcohol de hoogte prioriteit. Hierdoor komen andere belangrijke processen even stil te staan.

 

Wat zijn de gevolgen van wijn?

Ik zei het al in het begin. De gevolgen van het regelmatig drinken van een wijntje kunnen veel verder gaan dan een verstoorde nachtrust en hoofdpijn. Ik noem er een paar die specifiek zijn voor ons vrouwen. Wijn is een regelrechte dikmaker. Wij komen er sneller door aan in gewicht en door het vaatverwijdend effect bestaat er tijdens de overgang meer kans op opvliegers.

 

Het stimuleert ook de verkleving en zwelling van de onderhuidse bindweefselstructuur (cellulite) en alcohol werkt oestrogeen verhogend. Na één glas wijn is de hoeveelheid oestrogenen in het bloed de volgende 24 uur met 30% gestegen. Symptomen van oestrogeendominantie zijn onder andere menstruatieklachten en hormonale migraine. Een teveel aan bepaalde soorten oestrogenen kan ook een van de factoren zijn bij het ontstaan van borstkanker.

 

Soms wordt gesteld dat het drinken van alcohol ook voordelen heeft voor je gezondheid. Denk bijvoorbeeld aan resveratrol in rode wijn. Je kunt echter de voordelen van dit stofje ook op andere manieren binnenkrijgen en dat zou mijn voorkeur hebben.

 

Wat betekent dit voor jou?

Je begrijpt waarschijnlijk dat ik de vrouwen met wie ik een traject inga om hun persoonlijke doelen te bereiken, sterk aanraad om alcohol een tijd te laten staan. Puur om deze “stoorzender” te mijden en hun lichaam de kans te geven om echt goede resultaten te behalen. Dat valt niet altijd mee, maar het werkt wel..

 

Als zij zover zijn dat ze op de 80/20 regel kunnen overstappen (80% conform hun voedingsadvies / 20% voor iets “lekkers”) dan kunnen zij ervoor kiezen om af en toe een wijntje te drinken. 


Mijn advies is dan om dat niet te doen met een lege maag, want dat versnelt de opname van alcohol. Als je er koolhydraten en vetten bij eet, dan wordt de opname iets vertraagd, waardoor je minder last krijgt van de directe gevolgen. En vergeet er niet flink wat water bij te drinken.

Proeft dit naar meer?

Ben je klaar voor actie en wil je meer waardevolle tips ontvangen die echt werken? Meld je hieronder aan en ontvang ze wekelijks gratis in je mailbox zonder dat je er iets voor hoeft te doen. 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen
Brenda van Wegen draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches