Vijf gezondheidsvoordelen van koud afdouchen - Brenda van Wegen

Vijf gezondheidsvoordelen van koud afdouchen

 
Ik weet nog goed hoe ik vroeger gruwelde van koud water. Of het nou een zwembad, de zee of een koude douche was, met geen stok was ik erin of eronder te krijgen. Tot ik op een gegeven moment hoorde van de voordelen van kou en koud afdouchen in het bijzonder. Eerst bleef het bij enkele pogingen en lukte het mij om het heel langzaam integreren in mijn dagelijkse leven.Maar waarom ben ik nou zo’n voorstander van koud afdouchen? Ik zet graag de wetenschappelijk bewezen voordelen ervan voor je op een rij.
 
1. Sneller spierherstel na het sporten
Een koude douche bevordert het herstel van je spieren. Dat komt doordat kou de spieren van je bloedvaten aanspannen, waardoor de bloedvaten vernauwen. De bloeddruk neemt toe, je hart pompt krachtiger en de doorbloeding van je spieren neemt toe. Hierdoor worden voedingsstoffen en zuurstof sneller in het vermoeide spierweefsel opgenomen en kan je lichaam zich beter herstellen. Ook biedt het verlichting bij spierpijn.
 
2. Een positief effect op je immuunsysteem
Blootstelling aan koud water stimuleert jouw immuunsysteem heel kort . Dit is mogelijk het gevolg van een verhoogd gehalte aan adrenaline op het moment dat je onder een koude douche staat. De wetenschap is hier nog niet helemaal uit, maar geloof me, de adrenaline giert door je lichaam.. Uit studies blijkt dat koud afdouchen het natuurlijke aantal killercellen kan verhogen, waardoor we beter bestand worden tegen ziektekiemen.
 
3. Het draagt bij aan gewichtsverlies
Goed nieuws als je wat hulp kunt gebruiken bij het verliezen van een een paar overtollige kilo’s. Wij mensen hebben namelijk zowel bruin als wit vet. Het bruine vet wordt gezien als het gezonde vet, omdat het de energie die je binnenkrijgt uit voeding omzet in warmte. Het is nodig om je lichaam warm te houden. Als baby heb je met name bruin vet. Wit vet is de energiereserve die het lichaam voor langere tijd opslaat en is daarmee minder gunstig. Dankzij bruin vet zijn we in staat het witte vet te verbranden. Je lichaam regelmatig blootstellen aan kou zorgt voor een toename in de hoeveelheid bruin vet.
 
Daarnaast is het zo dat een koude douche de reactie van je lichaamscellen op het “vetopslaghormoon” insuline kan verbeteren. Glucose in het bloed kan op deze manier sneller worden opgenomen in de cellen, waardoor de bloedsuikerspiegel wordt verlaagd. Je insulinegevoeligheid kan hierdoor toenemen.
 
4. Het verbetert de werking van je lymfesysteem
Je lymfesysteem zorgt voor het afvoeren van afvalstoffen in je lichaam en helpt je beschermen tegen ziektes. Als je lymfesysteem niet goed werkt kan dit resulteren in een verhoogde vatbaarheid voor verkoudheden, infecties en bijvoorbeeld gewrichtspijn.
Door koud douchen komt er meer flexibiliteit in de lymfevaten. Dit komt onder andere omdat je spieren zich samentrekken wanneer je douche alleen nog maar uit koud water bestaat. De beweging van de spieren zorgen voor het bewegen van de lymfevloeistof. Zo kunnen de afvalstoffen uit de lymfevaten kunnen worden gepompt.
 
5. Je wilskracht wordt gesterkt
Elke keer als ik de warmwaterkraan uitdraai, moet ik door een soort van weerstand. Het is namelijk niet makkelijk. Zeker niet in de winter.
Het vergt flink wat wilskracht om aan het begin van je dag iets te doen waar je ’n beetje tegenop ziet en dit een vast onderdeel te maken van je ochtend routine. Dit is dus ook iets wat je iedere dag traint als je onder een koude douche stapt. Je wordt er wel meteen voor beloond met een flinke boost aan energie.
.
Hoe begin je met koud afdouchen?
Heb ik je overtuigd? Dan vertel ik je graag hoe je het beste kunt beginnen. Begin er gewoon morgen mee en bouw het langzaam op.
  1. Draai aan het einde van het douchen de warme kraan langzaam uit tot het echt koud voor je is.
  2. Begin met alleen je voeten en ga tot je knieën. Dat is voor de eerste paar keren wat mij betreft voldoende.
  3. Bouw het op door een koude straal water op je rug te laten lopen. Ga daarna pas naar de voorkant en uiteindelijk neem je ook je hoofd mee.
  4. Let vooral op je ademhaling. Blijf normaal en rustig doorademen. Concentreer je hier op en laat je ademhaling niet stokken.
  5. In het begin is 30 seconden al een hele prestatie. Bouw het langzaam uit naar één tot twee minuten.
  6. Blijf erna nog een paar minuten gefocust en bewust van je ademhaling. Voel hoe langzaam de warmte weer terugkeert in je lichaam.
Ik weet het bijna zeker. Na verloop van tijd wil je niet meer anders!
 
Mijn echte doorbraak kwam toen ik in aanraking kwam met de Wim Hof Methode en in een ijsbad stapte.. Onder leiding van Ronald Smit, officiële Wim Hof instructeur die ik kende van de opleiding tot Hormoonfactor Trainer, leerde ik eerst een bepaalde ademhalingstechniek die je daarvoor nodig hebt. Toen het moment daar was, dat ik in het ijsbad mocht stappen, schreeuwde alles in mijn lichaam NIET DOEN!! Mijn instinct probeerde alles om mij van deze stap te weerhouden, maar uiteindelijk deed ik het toch. Sindsdien heb ik minder last van kou en kan ik veel gemakkelijker de zee in of onder een koude douche gaan staan.
 
Wat het mij met name brengt is dat mijn doorbloeding is verbeterd. Zo heb ok onder andere veel minder last van koude handen en voeten. Ook mijn wilskracht is sterker, want de manier waarop je één ding doet, is immers de manier waarop je alles doet! 

Proeft dit naar meer?

Ben je klaar voor actie en wil je meer waardevolle tips ontvangen die echt werken? Meld je hieronder aan en ontvang ze wekelijks gratis in je mailbox zonder dat je er iets voor hoeft te doen. 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen
Brenda van Wegen draait op SYS PlatformSYS Platform