4 essentiële tips om je schildklier te ondersteunen - Brenda van Wegen

4 essentiële tips om je schildklier te ondersteunen

Met de leeftijd neemt de schildklierwerking ietsje af 

Dat is één van de redenen dat symptomen van een vertraagde schildklier regelmatig voorkomen bij vrouwen na hun 40e levensjaar. Dat het vaak voorkomt blijkt uit recente cijfers, want één op de vier vrouwen heeft er last van.

 

Wat doet onze schildklier?

Onze schildklier maakt hormonen aan die onder andere de snelheid van de stofwisseling regelen. Het bepaalt daarmee ook de mate waarin je warmtehuishouding, doorbloeding, darmwerking en je energieniveau goed of minder goed is. Als de schildklierwerking iets wordt vertraagd, dan kun je daar flink last van hebben. Het zijn meestal van die vage klachten, waarvan het soms zo lastig is te achterhalen wat er precies aan de hand is.

 

Wat zijn de symptomen van een vertraagde schildklier?

Het zijn vaak klachten als een gebrek aan energie, vermoeidheid, lusteloosheid, chronische obstipatie, hoofdpijn, je hebt het snel koud of vaak koude handen, voeten, het puntje van je neus. Ook spier- & gewrichtspijn, vocht vasthouden, een droge huid, snel brekende nagels komen veel voor. Als je overtollige kilo’s wilt kwijtraken, dan is dat enorm lastig.

 

Is het de overgang of stress?

Als je het rijtje van overgangsklachten daarnaast legt, dan zie je een paar overeenkomsten. Dat is inderdaad zo, want tijdens de menopauze zijn je hormonen uit balans. Omdat alle hormonen nauw met elkaar samenwerken, zijn dat niet alleen de vrouwelijke geslachtshormonen, maar geldt dat ook voor de aanmaak van het schildklierhormoon.

 

Een andere oorzaak van te weinig schildklierhormoon kan te maken hebben met de aanmaak van het stresshormoon cortisol (wordt aangemaakt in je bijnieren). Zowel cortisol als het schildklierhormoon gebruiken namelijk progesteron als grondstof. Je lichaam geeft de aanmaak van cortisol voorrang, waardoor er mogelijk te weinig progesteron overblijft voor de schildklier. Als je dan weet dat de aanmaak van progesteron sowieso daalt tijdens de overgang, dan is het cirkeltje weer rond.

 

Het belang van een gezonde leefstijl

De basis van je hormonen in balans bestaat uit een gezonde leefstijl. Zo zie je dat het belang hiervan met de jaren alleen maar toeneemt. De schildklier speelt een belangrijke rol als we lekker in ons vel willen zitten en daarom geef ik je hieronder 4 essentiële tips om deze optimaal te ondersteunen:

 

  1. Voorkom chronische stress

Stress kan ontstaan door slechte voeding, onvoldoende slaap en natuurlijk kan een hoge mate aan emotionele of geestelijke stress invloed hebben op je hormonen. Het is belangrijk om de stressfactoren in je leven te verminderen. Dat is natuurlijk niet altijd even makkelijk, maar zorg in ieder geval voor voldoende ontspanning zodat je je weer kunt opladen. Denk aan regelmatig wandelen, mediteren, yoga, zwemmen, een saunadagje of een massage.

 

  1. Stop vandaag nog met (crash) diëten

Als je in het verleden wel eens een of meerdere diëten hebt gevolgd, dan kan je schildklier daar een flinke klap van hebben gekregen. Een plotselinge en kortstondige (meestal een week of zes) reductie van calorie-inname betekent namelijk dat de schildkier de stofwisseling scherp naar beneden moet bijstellen en daarna weer terug moet schakelen. Daar heeft de schildklier grote moeite mee en blijft dan ook vaak als gevolg op een lagere spaarvlam hangen.

 

  1. Eet voldoende

In mijn praktijk kom ik het best vaak tegen, vrouwen die eerder te weinig dan teveel eten. Het is belangrijk om met je voeding voldoende calorieën binnen te krijgen, want bij voldoende inname kan de snelheid van de stofwisseling omhoog. Voldoende bewegen en wat minder zitten helpt natuurlijk ook, maar de juiste hoeveelheid en samenstelling van je voeding is vaak de eerste stap.

 

  1. Zorg voor voldoende bouwstoffen voor de productie van het schildklierhormoon

Met de juiste voeding kan je schildklier de hormonen produceren. Dat betekent dat je in ieder geval voldoende eiwitten in de vorm van het aminozuur L-tyrosine moet binnenkrijgen. Dit vind je in vis, avocado, eieren, noten en zaden. Verder heb je voldoende vitamine B2, B3, B11, B12, C en E nodig. Vitamine B12 zit in dierlijke voedingsmiddelen, de overige B vitamines en C vind je met name in groenten. Noten en zaden zijn rijk aan vitamine E.

 

Speciaal voor de schildklier geldt dat je moet letten op voldoende jodium, selenium en zink. Voeding uit de zee, zoals zeewier, zeekraal, schaal- en schelpdieren, vis en algen zijn ideaal voor de schildklier, omdat het alle benodigde mineralen bevat. Met 3 paranoten op een dag krijg je voldoende selenium binnen en andere bronnen zijn knoflook, uien, vis, gevogelte. Eet ook geregeld kiemen, zoals rode klaver, broccolikiemen, alfalfa en tuinkers.

 

Nog twee laatste punten:

Als je last hebt van kouwelijkheid, kies dan voor een warm ontbijt of lunch en nuttig minder uit de koelkast. Want dan hoeft je lichaam geen energie te verspillen door wat je eet of drinkt op te warmen. Ook een glas warme gemberthee doet wonderen.

 

Zorg goed voor jezelf 

Herken jij je in verschillende symptomen van een vertraagde schildklier? Of vermoed je dat er mogelijk nog meer hormonen uit balans zijn? Wacht dan niet meer langer en zet vandaag een belangrijke stap naar verbetering! 

Maak een gratis afspraak voor een adviesgesprek (in mijn praktijk of online) met me. Dan kunnen we wat dieper ingaan op jouw persoonlijke situatie en kan ik je adviseren hoe je het vanuit mijn perspectief het beste kunt aanpakken. 

Proeft dit naar meer?

Ben je klaar voor actie en wil je meer waardevolle tips ontvangen die echt werken? Meld je hieronder aan en ontvang ze wekelijks gratis in je mailbox zonder dat je er iets voor hoeft te doen. 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen
Brenda van Wegen draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches