Wat doet koffie met je hormonen? - Brenda van Wegen

Wat doet koffie met je hormonen?

Wat is er nou beter om je dag mee te beginnen dan een vers kopje koffie? Het is bijna niet weg te denken uit ons leven, want overal waar je komt word je gevraagd of je misschien trek hebt in ’n lekker bakkie pleur. Koffie is voor veel mensen heel belangrijk en soms zelfs noodzakelijk om de dag door te komen. Als het eenmaal onderdeel geworden is van je leven, dan is het best lastig om het te laten staan. Hoogste tijd om een van onze favoriete drankjes eens onder de loep te nemen.

Uit onderzoek blijkt dat wij gemiddeld genomen zo’n drie kopjes koffie per dag drinken. Zoals je waarschijnlijk weet wordt koffie gemaakt uit de koffieboon, de pit van de bessen van de koffieplant. De bonen worden na het plukken gedroogd en gebrand en tijdens het branden ontstaat de bekende geur en smaak.

 

Koffie heeft een verslavende werking

Koffie is een stimulerende en verslavende drank. Dat komt doordat het drie stimulerende stoffen bevat: cafeïne, theobromine en theofylline. Van nature komt cafeïne het meeste voor in koffie, maar onderschat ook de werking van de andere twee stofjes niet. Zo werk bijvoorbeeld theofylline met name verstorend op je slaapritme. Cafeïnevrije koffie is overigens nooit helemaal cafeïnevrij en bevat dus wel nog theofylline. Een teveel aan koffie kan klachten veroorzaken als:

  • Chronische vermoeidheid
  • Slecht slapen of moeilijk in slaap komen
  • Constant hongergevoel
  • Overgewicht
  • Toename buikvet
  • Depressiviteit
  • Hoofdpijn
  • Verhoogde bloeddruk
  • Verhoogd cholesterol
  • Meer kans op hart- en vaatziekten

Wat precies teveel is, kan ik niet zo maar bepalen. Het hangt af van verschillende factoren en ieder mens reageert anders op koffie. Mocht je je herkennen in een of meerdere van de hierboven genoemde klachten, dan adviseer ik je wel om na te gaan in hoeverre koffie hierbij mogelijk een rol speelt.

 

Koffie maakt je alert en geeft je een energiek gevoel

Het drinken van koffie kan verslavend zijn omdat het een directe interactie heeft met je hersenen. Het  zorgt namelijk voor een vernauwing van de aderen in je hersenen, waardoor de doorbloeding afneemt. Dat is niet best, want het betekent dat er minder voedingsstoffen worden aangeleverd en minder afvalstoffen kunnen worden afgevoerd. Tegelijkertijd nemen de hoeveelheid dopamine en adrenaline toe. Dit zijn twee neurotransmitters zorgen ervoor dat je je alerter gaat voelen en een soort van energieboost ervaart, nadat je koffie hebt gedronken. Aan dit gevoel kun je vrij gemakkelijk gewend raken en betekent dat je koffie moet blijven drinken. Anders ben je deze boost kwijt.

 

Koffie kan zorgen voor gewichtstoename en buikvet

De stimulerende werking van koffie laat je geloven dat het juist goed is voor je lijn, maar op de langere termijn is dit niet altijd het geval. Cafeïne activeert namelijk in je lichaam dat het stresshormoon adrenaline. Adrenaline is het vecht- of vluchthormoon dat wordt aangemaakt om adequaat te kunnen reageren in stressvolle situatie. Je lichaam wordt in paraatheid gebracht en maakt onder andere suikers vrij als energie voor je spieren. Als reactie op dit proces gaat je bloedsuikerspiegel omhoog. De vrijgemaakte suikers worden immers niet gebruikt en nu komt het hormoon insuline langs om je bloedsuikerspiegel weer in balans te brengen. Maar wat doet insuline met deze suikers? Precies! Het wordt opgeslagen als vetweefsel op je buik.

Daarnaast drinken veel mensen hun koffie met suiker, zoetstof of honing. Ongemerkt kan dit ervoor zorgen dat je op ’n dag veel meer suiker binnenkrijgt dan je lichaam in principe nodig heeft.

 

Koffie kan je slaap verstoren

Je weet vast wel dat je beter niet om 20.00u nog een kop koffie kunt drinken, omdat je anders een deel van de nacht naar het plafond kunt gaan staren. Dat komt doordat de werking van cafeïne vrij lang is. Het duurt zo’n 18 uur voordat het helemaal uit je lichaam verdwenen is. Door cafeïne wordt je remslaap verkort. Dit is de belangrijkste fase van je slaap, waarin je immuunsysteem actief is om “herstelwerkzaamheden” te verrichten, je normaliter stress afbouwt en het groeihormoon aanmaakt.

Slecht slapen betekent over het algemeen dat je niet uitgerust en fit wakker wordt. Daarvoor heb je een kop koffie nodig, waardoor de cirkel weer rond is. Onvoldoende uitgerust zijn betekent ook dat je lichaam zich niet helemaal heeft kunnen opladen, waardoor het op zoek gaat naar andere bronnen van energie, met name suikerrijke voeding.

 

Koffie tijdens de overgang

Als vrouw zijnde gebeurt er na je 40e op hormonaal gebied heel veel in je lichaam. Door de afname van de geslachtshormonen oestrogeen en progesteron wordt een langdurig proces in werking gesteld waarbij ook andere hormonen hun balans moeten hervinden. Je bent in deze periode, die gemiddeld zo’n acht jaar duurt, gevoeliger voor koffie. Het kan ervoor zorgen dat je meer last hebt van opvliegers en slaapstoornissen. Ook je stressgevoeligheid neemt toe in deze fase van je leven en dan willen we het stresshormoon adrenaline het liefst zo laag mogelijk houden.

 

Is koffie ongezond?

Je ziet dat koffie een nadelige werking kan hebben op je lichaam. Eigenlijk geldt dat voor bijna alle voedingsmiddelen en dranken als je er gevoelig voor bent of er teveel van neemt.  Soms kan een klein beetje cafeïne de verbranding stimuleren en sportprestaties verbeteren. Uit onderzoek blijkt dat het de kans op Diabetes 2 kan laten afnemen en je beschermt tegen Alzheimer en Parkinson. Ik pleit er daarom niet voor dat je perse moet stoppen met koffie drinken.

 

Hoe kun je stoppen met koffie?

Wat is nu wijsheid voor jou? Ik denk dat je dat voor jezelf heel goed kunt bepalen. Wanneer je minder koffie wilt drinken of er helemaal mee wilt stoppen, dan kun je gedurende een aantal dagen milde tot flinke afkickverschijnselen ervaren als hoofdpijn, dufheid, depressieve gevoelens en vermoeidheid. Bepaal daarom vooraf wat voor jou waarschijnlijk de beste weg zal zijn. Langzaam afbouwen of “cold turkey”. Laat je in dat geval niet verlijden om het koffiedrinken weer op te pakken, omdat je tijdelijk ontgiftingsverschijnselen ervaart. Pak je rust en drink veel water zodat het ontgiften goed op gang kan komen.

 

Proeft dit naar meer?

Ben je klaar voor actie en wil je meer waardevolle tips ontvangen die echt werken? Meld je hieronder aan en ontvang ze wekelijks gratis in je mailbox zonder dat je er iets voor hoeft te doen. 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen
Brenda van Wegen draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches