Wil je af van die vervelende energiedips? - Brenda van Wegen

Wil je af van die vervelende energiedips?

 
Soms lijkt het alsof het gewoon uit de lucht komen vallen. Van het ene naar het andere moment voel je de energie uit je lichaam wegstromen. Je hoofd wordt zwaar en je concentratie erbij houden bijna onmogelijk. Het enige wat je kunt denken is “hoe krijg ik zo snel mogelijk iets zoets te eten”. Want als je dat niet krijgt, wordt het alleen maar erger. Je krijgt rillingen, hartkloppingen, je gaat zweten, het draait in je hoofd. Ga je flauwvallen?
 
Hypoglykemie
Vaak is dit nare gevoel te herleiden naar een schommelende bloedsuikerspiegel. Het begint bij het nuttigen van snelle koolhydraten of pure suiker, zoals bijvoorbeeld in frisdrank, je ontbijt met cruesli, een paar koekjes of een boterham met hagelslag. Het kan ook zijn dat je denkt helemaal geen snelle suikers binnen te krijgen, maar dat ze toch verborgen zitten iets wat je gegeten of gedronken hebt.
 
Je bloedsuikerspiegel stijgt en je lichaam maakt een grote hoeveelheid aan van het hormoon insuline om je bloedsuikerspiegel weer snel omlaag te brengen. Het gevolg hiervan is dat je bloedsuikerspiegel vaak te laag wordt en er nog grote hoeveelheden insuline in je bloed rondzwerven. Een te lage bloedsuikerspiegel wordt ook wel hypoglykemie (“hypo”) genoemd. Door de te lage bloedsuikerspiegel ontstaat er een te kort aan suiker (oftewel brandstof) in het bloed waardoor de alarmbellen – in de vorm van een energiedip – in je lichaam gaan rinkelen. Het is het overlevingssysteem van je lichaam dat roept om suiker, je moet gewoon meteen suiker hebben.
 
De suikerverbranding versus vetverbranding
Onze huidige eetgewoonten roepen heel vaak deze reactie op in ons lichaam. Je komt bij wijze van spreken in de suikerspiraal terecht: dezelfde suiker die je eet om je honger te stillen, zorgt voor nieuwe honger. Krijg je die niet, dan reageert je lichaam op het suikertekort door een energiedip en mogelijk vergezeld met de andere symptomen.
 
Suiker is in dit geval de primaire brandstof van je lichaam, maar dat is ook een hele onrustige. Je gaat van piek naar dal in je bloedsuikerspiegel en om je enigszins energiek en prettig te voelen heb je om de zoveel uur een tussendoortje nodig. Zo kom je door de dag en lijkt er ogenschijnlijk verder niks aan de hand.. Alleen als er steeds insuline aanwezig is in je bloed, dan hebben andere hormonen daar last van. Zo zorgt te veel insuline o.a. voor een verhoogde aanmaak van het stresshormoon cortisol en een verhoogde vetopslag.
 
Suiker is een snelle vorm van energie voor je lichaam en zal als eerste worden gebruikt. Om op je vetverbranding uit te komen, zal je eerst de snelle suikers moeten laten staan. Er wordt dan veel minder insuline aangemaakt en hierdoor kan je lichaam aan de vetreserves beginnen. Dat is niet alleen heel leuk voor je lijn, maar het is ook een veel rustigere brandstof. Eenmaal op de vetverbranding zal je merken dat de energiedips verdwijnen, je geen hongeraanvallen meer hebt en met gemak een maaltijd kunt overslaan.
 
Wat te doen?
Vrij vaak hebben we nog weinig zicht op de werking van onze voeding op ons lichaam. We doen het meestal af met “ik eet best gezond” en laten hiermee de kans liggen om eens goed naar ons eetpatroon te kijken. Toch is de kans heel groot dat je ongemerkt heel wat toegevoegde suikers binnenkrijgt op een dag, waardoor je op een gegeven moment suikerverslaafd kunt zijn geraakt.
 
Diep van binnen weet je het misschien wel, maar soms willen we dat liever niet toegeven. Weet dat het helemaal niks te maken heeft met een gebrek aan wilskracht of “zwakte”, maar puur om het overlevingsmechanisme van je lichaam. Daarnaast heeft de levensmiddelenindustrie het ons heel erg moeilijk gemaakt door aan zoveel producten een vorm van suiker toe te voegen. 
 
Drie maaltijden per dag
Probeer het aantal eetmomenten te reduceren naar hooguit drie tot vier. Dat klinkt misschien vrij weinig, maar voor je lichaam is het heel prettig om niet de hele dag bezig te zijn met spijs verteren. Dat betekent wel dat je maaltijden volwaardig moeten zijn in de zin van voldoende nutriënten. Het is belangrijk dat je lichaam aan voeding binnenkrijgt om je goed te voelen.
Op het moment dat je deze stap zet, zal de behoefte aan suikerrijke producten vrij snel afnemen. Je bloedsuikerspiegel schommelt minder, je voelt je beter. Een van de eerste dingen die je zult merken is dat die vervelende energiedips verdwijnen als sneeuw voor de zon.
 
Kies voor 21 dagen suikervrij
Teveel suikers eten is niet alleen slecht voor je energiehuishouding, het is ook de boosdoener als het gaat om welvaartsziekten als overgewicht en Diabetes 2. Daarnaast kan het ons immuunsysteem onderdrukken en onze hormonen uit balans brengen. Denk aan een verlaagde aanmaak van het schildklierhormoon of schommelingen in onze geslachtshormonen (PMS, overgangsklachten).
 
Stel je toch eens voor dat je zoetigheid heel gemakkelijk kunt laten staan en je je weer de hele dag door energiek voelt. Een belangrijke stap die je hiervoor moet zetten is dat je gedurende 21 dagen de toegevoegde suikers laat staan. Dat lijkt heel lastig, maar ik ga je daarbij helpen met het online programma Bevrijd jezelf van suiker in 21 dagen. Zo hoef je het niet alleen te doen en neem ik je stap voor stap mee naar een suikerbewuste jij. 
 
 

Proeft dit naar meer?

Ben je klaar voor actie en wil je meer waardevolle tips ontvangen die echt werken? Meld je hieronder aan en ontvang ze wekelijks gratis in je mailbox zonder dat je er iets voor hoeft te doen. 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen
Brenda van Wegen draait op SYS PlatformSYS Platform