In een dag twee kilo zwaarder, hoe kan dat? - Brenda van Wegen

In een dag twee kilo zwaarder, hoe kan dat?

 Hoe komt het dat je na een avond met ’n glaasje wijn en ‘n toetje de volgende ochtend meteen 2 kilo zwaarder weegt?

Deze vraag wordt mij vrij vaak gesteld door ongeruste vrouwen, die op zich heel goed bezig zijn en het gevoel hebben dat ze gigantisch worden “afgestraft” als ze even niet opletten.

 

Wees gerust, het is geen vetweefsel

Ik heb goed nieuws voor je, wat het is op zich vrij gemakkelijk te verklaren. Die twee extra kilo’s bestaan in ieder geval niet uit nieuw vetweefsel. Dat is vrijwel onmogelijk als je je bedenkt dat je voor één kilo al 9.000 calorieën moet eten. Nu zal je die avond best meer energie binnen hebben gekregen dan gebruikelijk, maar dat gaat toch echt niet lukken.

 

Wat is het dan?

Voor de meeste mensen geldt dat dit alles te maken heeft met de koolhydraat-reserve in ons lichaam en het daarbij horende vochtpercentage. Koolhydraten zijn een vorm van suiker en ons lichaam kan dit opslaan in de vorm van glycogeen. Deze reserve wordt met name opgeslagen in onze spieren en lever en steeds weer aangevuld, zodat je lichaam deze kan inzetten als het nodig is. Denk bijvoorbeeld aan bewegen en sporten.

 

Wat doet deze reserve met de weegschaal?

Het verschilt natuurlijk van persoon tot persoon, maar we hebben gemiddeld zo’n 500 gram aan glycogeen opgeslagen, hetgeen overeenkomt met zo’n 1800 tot 2000 kcal. Belangrijk hierbij is dat glycogeen per gram zo’n 2 tot 3 gram water vasthoudt.

 

Stel dat je gisteren helemaal vol zat met glycogeen. Vervolgens ben je flink gaan sporten en omdat je wilt afvallen heb je die dag weinig koolhydraten gegeten. Het kan heel goed zijn dat je op zo’n dag je hele voorraad aan glycogeen verbruikt en daarmee dus ook een tot anderhalve liter water kwijt raakt. Dat gaat niet van het ene op het andere moment, maar geleidelijk over de gehele dag. Als je dan vandaag op de weegschaal gaat staan, dan kan je zo maar één tot twee kilo lichter bent (500 gram glycogeen en 1500 ml water). Dit is ook vaak wat er gebeurt in de eerste week als je een dieet volgt.

 

Twee kilo erbij?

Hetzelfde geldt voor de omgekeerde situatie, als jij een lage glycogeenvoorraad (door fysieke inspanning of koolhydraat-arm) in een dag weer opvult. Dat is wat er vaak gebeurt als je een tijd lang op koolhydraten let en dan één keer kiest voor een wijntje, een taartje of iets anders wat rijk is aan koolhydraten. Je glycogeenvoorraad wordt aangevuld en je houdt vocht vast. Nogmaals, het is geen vetweefsel en het kan zo weer de andere kant opgaan.

 

Eén keer per week op de weegschaal

Het beste is dan ook om je slechts één keer per week op dezelfde dag en tijd, te wegen. Bij voorkeur in de ochtend als je nog nuchter bent en nadat je je blaas geleegd hebt. Dat geeft het beste beeld en dan heb je geen oog voor al die schommelingen die er tussentijds plaatsvinden.

 

Een stuk rustiger voor je en zo blijf je gemotiveerd!

Proeft dit naar meer?

Ben je klaar voor actie en wil je meer waardevolle tips ontvangen die echt werken? Meld je hieronder aan en ontvang ze wekelijks gratis in je mailbox zonder dat je er iets voor hoeft te doen. 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen
Brenda van Wegen draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches