Wat te doen tegen stemmingswisselingen?

Het lijkt wel alsof je in een diepe put zit en niks of niemand in staat is je eruit te halen. Je voelt je down en somber, terwijl er op dat moment in je leven niet perse iets speelt wat dit nare gevoel kan verklaren.

Bijna elke vrouw is bekend met die moeilijke dagen vlak voor de maandelijkse menstruatie.  Door de abrupte daling van de geslachtshormonen oestrogeen en progesteron gebeurt er veel in je lichaam, waaronder dat je het even niet zitten en iedereen die te dichtbij komt een uitbrander kan krijgen.

Maar in plaats van een paar dagen kan het tijdens de overgang een paar weken duren!

 

Stemmingswisselingen tijdens de overgang

Weet je waar we wat mij betreft vaak onvoldoende bij stilstaan? Dat is het feit dat met ons zo ongelooflijk veel gebeurt tijdens die 7 tot 10 jaar dat wij vrouwen gemiddeld genomen met de overgang bezig zijn.

Op hormonaal gebied doordat de geslachtshormonen oestrogeen en progesteron nu langzaam maar zeker voorgoed op een lager pitje komen te staan. Van de oestrogeenlevels blijft nog maar zo’n 20 tot 30% over, terwijl progesteron bijna helemaal verdwijnt. Het punt is, dat ze naast onze menstruele cyclus nog veel meer regelen in ons lichaam. Zo heeft oestrogeen bijvoorbeeld een belangrijke rol bij je energielevel en werkt het stimulerend op ons centrale zenuwstelsel. Progesteron is een kalmerend hormoon en zorgt o.a. voor een goede nachtrust.

Vrouwen die gevoelig zijn voor hormoonschommelingen (denk aan PMS, hormonale migraine) blijken ook gevoelig te zijn voor stemmingswisselingen, humeurigheid en depressieve gevoelens tijdens de overgang.

Je lichaam verandert. Oestrogeen zorgt ook voor onze vrouwelijke rondingen door de vetverdeling te stimuleren op onze heupen, billen en borsten. Tijdens de overgang merk je dat deze verschuift naar de buik. Veel vrouwen krijgen daardoor tijdens de overgang te maken met extra buikvet, dat ze maar moeilijk weg krijgen.

Bij het verouderingsproces hoort dat je vetverdeling verandert, dat je rimpels krijgt en mogelijk dunner haar. Het is iets waar veel vrouwen zich liever niet aan willen toegeven en dat kan bewust of onbewust voor stress zorgen. Als er één ding is waar we op een gegeven moment niet meer zo goed tegen kunnen, dan is het wel chronische stress.

De overgang is een grote verandering en die kan gepaard gaan met heftige emoties. In deze levensfase kunnen er namelijk verschillende gebeurtenissen voorkomen, die voor de nodige emoties kunnen zorgen.

Denk maar eens aan je gezin. Wie weet heb je nog kinderen in huis wonen die zelf door een hormonale rollercoaster gaan (de pubertijd), of ze verlaten het ouderlijk huis en dat vraagt tijd om aan de nieuwe situatie te gewend te raken. Ook kan het zijn dat je geconfronteerd wordt met het verlies van een van je ouders, een ander familielid of ’n goede vriend. Het kwartje valt dat we niet onsterfelijk zijn.

Angst voor de toekomst kan in deze periode van je leven een sterke invloed hebben op je emoties en je welzijn. Ik spreek vaak vrouwen die het verlies van hun jeugd en schoonheid betreuren. Ze vragen zich af wat ervoor in de plaats komt, naast de lichamelijke ongemakken.

Je werk kan ook te zwaar worden of je bent er totaal op uitgekeken. Je vraagt je af of dit het juiste moment is om te switchen of iets anders te gaan doen. Veel vrouwen nemen in deze periode rigoureuze besluiten. Ze zeggen – net als ik – hun vaste baan op om voor zichzelf te gaan beginnen of gooien het roer helemaal om. 

Stemmingswisselingen kunnen een enorme invloed hebben op ons welbevinden, zeker als ze langer duren. Gelukkig haalt het zelden het niveau van een klinische depressie, maar je kunt er toch flink last van hebben. Ze beroven ons van onze energie en het is mentaal vrij zwaar.


Wat kan je doen als je last hebt van stemmingswisselingen?

 

Tip 1 – let op je voeding

Onze voeding heeft invloed op de werking van je hersenen. Wat je eet bepaalt wat je denkt en hoe je je voelt. Laat daarom suikerrijke voeding zo veel mogelijk staan en zorg ervoor dat je volwaardige maaltijden samenstelt. Zo voorkom je ook voedingstekorten, hetgeen ook een negatieve uitwerking kan hebben op de werking van onze hersenen.

Tip 2 – let op de verstoorders & toppers

Voorbeelden van voedingsstoffen die je stemming indirect positief beïnvloeden zijn vitamine B-complex, omega3-vetzuren en tryptofaan (yoghurt, amandelen, bananen, linzen). Ook van magnesium is bekend dat het bijdraagt tot innerlijke rust en mentale stabiliteit. De verstoorders zijn onder andere suikers, alcohol, bewerkte voeding, chocola en te veel koffie.

Tip 3 – beweeg!

Lichaamsbeweging stimuleert de productie van endorfines, oftewel feelgoodhormonen die vrijkomen als je lekker aan het sporten bent. Van beweging is verder bekend dat het negatieve gevoelens en stress vermindert. Veel wandelen in de natuur is een goede remedie tegen stemmingswisselingen.

Tip 4 – neem meer tijd voor jezelf

Geef je eigen welzijn een hoge(re) prioriteit door in je drukke leven ruimte te maken voor leuke dingen. Denk aan yoga, pilates, een massage, een dagje naar de sauna of een dagje uit met een vriendin of je partner. Geniet van het leven!


Wil je af van stemmingswisselingen en andere overgangsklachten?

Als je deze tips volgt, dan heb je een grote kans dat de stemmingswisselingen afnemen. Toch is er vaak nog extra kennis en verdieping nodig om je tijdens de overgang nog veel beter te voelen.

Mocht je zo ver zijn dat je er nu echt iets aan wilt doen, dan nodig ik je graag uit voor een gratis adviesgesprek. Je kunt mij dan meer vertellen over waar je mee zit en wat je graag wilt bereiken. Ik kan je vervolgens op hoofdlijnen advies geven hoe je dat vanuit mijn perspectief kunt aanpakken. 

Proeft dit naar meer?

Ben je klaar voor actie en wil je meer waardevolle tips ontvangen die echt werken? Meld je hieronder aan en ontvang ze wekelijks gratis in je mailbox zonder dat je er iets voor hoeft te doen. 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Brenda van Wegen draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches