Vijf gezondheidsvoordelen van intermittent fasting - Brenda van Wegen

Vijf gezondheidsvoordelen van intermittent fasting

Enkele jaren geleden had niemand er nog van gehoord en nu krijg ik er geregeld vragen over. Met intermittent fasting wordt periodiek vasten bedoeld en het is niet te vergelijken met een dieet waarbij je met name let op de inname van calorieën.

 

 

Wat is het?

 

Intermittent fasting is een methode waarbij je bijvoorbeeld het aantal dagelijkse eetmomenten drastisch reduceert en het tijdsbestek waarin op ’n dag eet, verkleint. Een hele gangbare vorm is de 16/8 methode. Er wordt 16 uur gevast en 8 uur gegeten. In de praktijk betekent het dat er twee maaltijden per dag worden genuttigd. De eerste is meestal om 10 uur en de tweede om 18 uur. Je kunt ook kiezen voor de 5/2 methode, waarbij je gedurende twee dagen heel weinig en de overige dagen normaal eet.

 

 

We eten te vaak en te veel

Dat wij drie keer per dag eten is voor ons lichaam niet echt noodzakelijk. Met alle tussendoortjes en snackmomenten is het aantal eetmomenten in de praktijk flink hoger en dat is ronduit slecht voor ons.  We zijn er simpelweg niet voor gemaakt om de hele dag door te eten. Al het eten moet immers verwerkt worden door onze spijsvertering en in tegenstelling tot wat je op zeker wel eens gehoord hebt “het motortje moet aan blijven” is niks minder waar. Spijs verteren is een omslachtig proces, ook ons immuunsysteem slaat elke keer aan om hetgeen wat binnenkomt te checken op mogelijk kwaadaardige indringers. Dit kost veel energie. Energie die je hard nodig hebt voor andere processen. We eten niet alleen te vaak, maar ook te veel. Op de lange termijn leidt dat tot overgewicht met alle problemen van dien.

 

 

Wat zijn de gezondheidsvoordelen?

 

  1. Jouw calorie-inname gaat vrij zeker omlaag waardoor je overtollig gewicht kunt verliezen.
  2. Je spijsvertering krijgt rust en dat kan goed nieuws voor je zijn als je klachten hebt op dit gebied en het bespaart energie, die kun je voor iets anders gebruiken. 
  3. Het immuunsysteem wordt minder vaak geactiveerd, waardoor de ontstekingsactiviteit in je lichaam kan dalen. Laaggradige ontstekingen staan aan de basis van verschillende welvaartsziekten. Ook is het goed nieuws voor je cholesterolspiegel.
  4. Bij het vasten stijgt het groeihormoon waardoor je meer spierweefsel aanmaakt en je vetweefsel vermindert.
  5. Minder schommelingen in je bloedsuikerspiegel. Doordat je minder vaak eet neemt je insulinegevoeligheid toe, met als gevolg dat je kans op Diabetes 2 afneemt. Ook maak je minder vetweefsel aan, want insuline is het  “vetopslaghormoon”.

Hoe begin je met intermittent fasten?

Mijn advies is om eerst je “eetraam” te verkleinen, oftewel de periode waarin je eet. Vrouwen die   hiermee onder mijn begeleiding beginnen, stoppen als eerste met eten na 19.00u ’s avonds tot 9.00u ’s ochtends en dat bouwen ze langzaam uit. Vaak is het ook een kwestie van voelen en uitproberen welke vorm het beste bij jou past.

 

 

Morgen meteen beginnen is niet voor iedereen een goed idee

Ik vind dat je alleen met intermittent fasten kunt beginnen als je je eetpatroon op orde hebt. Je weet hoe je een volwaardige maaltijd moet maken en hebt goed zicht op wat jouw lichaam aan voedingsstoffen nodig heeft.

 

 

Want zeker in het begin kan intermittent fasten gepaard gaan met honger en ik wil natuurlijk voorkomen dat er een compensatie drang ontstaat. Ook als je op dit moment nog vrij regelmatig snelle koolhydraten tot je neemt kan de omschakeling een te grote stap voor je zijn en moet je eerst de suikers schrappen uit je eetpatroon. Je merkt dit doordat je sowieso geen maaltijd kunt overslaan en al snel te maken krijgt met de symptomen van een te lage bloedsuikerspiegel (duizelig, rillingen en trillen, het gevoel dat je bijna flauwvalt).

 

 

Daarnaast moet je oppassen als je burn-outachtige klachten hebt of chronische stress ervaart. Dan staan je bijnieren onder druk en is de kans op een lage bloedsuikerspiegel groot. In jouw situatie kan je lichaam waarschijnlijk niet optimaal cortisol aanmaken en dat is één van de hormonen die die bloedsuikerspiegel op peil moet houden.

 

 

Verder moet je om advies vragen / het niet doen als je :

  • diabetes hebt of insulineresistent bent
  • Last hebt van een lage bloeddruk
  • Medicijnen gebruikt
  • Ondergewicht hebt
  • Een geschiedenis van eetstoornissen hebt
  • Een vrouw bent die zwanger wil worden of zwanger is of borstvoeding geeft
  • Een vrouw bent met een geschiedenis van uitblijvende menstruaties

Proeft dit naar meer?

Ben je klaar voor actie en wil je meer waardevolle tips ontvangen die echt werken? Meld je hieronder aan en ontvang ze wekelijks gratis in je mailbox zonder dat je er iets voor hoeft te doen. 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen
Brenda van Wegen draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches