Hoe je je weerstand het beste kunt versterken - Brenda van Wegen

Hoe je je weerstand het beste kunt versterken

De laatste maanden hoor je vaak over het belang van een sterk immuunsysteem, oftewel de urgentie om je weerstand te verhogen. We hebben het dan over ons afweersysteem, het verdedigingsmechanisme van ons lichaam tegen ziekteverwekkers als bacteriën, virussen, schimmels en parasieten. Misschien vraag je jezelf af waarom dit zo belangrijk is. Als je weerstand op een of andere manier verzwakt is, ben je eerder vatbaar voor infecties die ziekte als gevolg kunnen hebben en dat willen we juist voorkomen.  


Hieronder lees je over:

  • De werking van het immuunsysteem
  • Je weerstand en veroudering
  • Je weerstand en obesitas
  • Hoe je je weerstand kunt verhogen
  • Supplementen

De werking van het immuunsysteem

Om je lichaam adequaat te beschermen tegen schadelijke indringers moet het immuunsysteem de ziekteverwekkers herkennen en ze vervolgens onschadelijk maken. Daarnaast moet het immuunsysteem leren wat lichaamseigen is en dus niet aangevallen moet worden. Naast het doden en opruimen van ongewenste indringers slaat het immuunsysteem ook informatie op, zodat een volgende besmetting met de dezelfde ziektemaker nog effectiever kan worden bestreden.

Net zoals bij bijna alles in je lichaam, draait het bij een goed functioneren van je immuunsysteem om balans. Enerzijds moet het krachtig en efficiënt worden ingegrepen in het geval van een besmetting en anderzijds moet de afweerreactie ook weer op tijd worden gestopt. Gebeurt dat laatste niet, dan kan er weefselschade ontstaan en kan een doorgeschoten immuunsysteem zelfs tot auto-immuunziekten leiden. Ook wil je voorkomen dat je immuunsysteem continu een beetje geactiveerd is door chronische ontstekingen.


Je weerstand en veroudering

Naarmate we ietsje ouder worden verandert er veel in ons lichaam. Ook het immuunsysteem gaat met je leeftijd mee, wat betekent dat de voorraad afweercellen afneemt en ook het functioneren daarvan minder wordt. Het immuunsysteem wordt trager en reageert niet meer zo adequaat op ziekteverwekkers. Dat maakt het vanaf middelbare leeftijd zo belangrijk om bewust te gaan voor een sterke weerstand en je lichaam niet onnodig te belasten.


Je weerstand en obesitas

Uit onderzoek blijkt dat mensen met overgewicht een grotere kans hebben op een ernstiger verloop van infecties dan mensen met een gezond gewicht. Dat komt doordat het te veel aan lichaamsvet zorgt voor een onbalans in het immuunsysteem. Zo maakt vetweefsel ontstekingsbevorderende stofjes aan, waardoor het immuunsysteem altijd actief moet zijn. Deze continu aanwezige laaggradige ontstekingen verminderen het vermogen van het immuunsysteem om infecties te bestrijden.


Hoe kun je je weerstand verhogen?

Gelukkig kun je zelf vrij veel doen om je weerstand te verhogen, oftewel je immuunsysteem te versterken. Een gezonde leefstijl is de basis voor een sterk afweersysteem en daarmee bedoel ik het volgende:

  • Zorg voor een gezond voedingspatroon. Als je hetgeen wat je zoal eet en drinkt gaat zien als een soort van benzine voor je lichaam, dan wordt het vaak duidelijker waarom het zo belangrijk is om de juiste soorten te tanken. Voeding levert de brand- en bouwstoffen voor je lichaam. Dat geldt natuurlijk ook voor je immuunsysteem. Kies regelmatig voor groenten uit de kruisbloemenfamilie, zoals broccoli, bloemkool en boerenkool. Het is bekend dat deze groentesoorten je immuunsysteem ondersteunen. Ook voeding rijk aan vitamine C mag je zoveel mogelijk toevoegen. Denk aan citrusvruchten, spruitjes, kiwi en paprika. Ook voldoende eiwitten en gezonde vetten zijn van belang. Aangezien zo’n 70% van je immuunsysteem in je darmen te vinden is, geldt dat gefermenteerde voeding (zuurkool, kefir) ook heel goed is.
  • Regelmatig bewegen heeft een positieve invloed op je immuunsysteem. Dat komt onder andere doordat het de chronische ontstekingen vermindert, waardoor het wat tot rust kan komen. Gemiddeld genomen heb ik het dan over 45 minuten per dag wandelen of fietsen. Dat is al genoeg. Let op dat je niet te intensief gaat sporten (een te lange periode). Dit kan tot gevolgen hebben dat je lichaam teveel cortisol (stresshormonen) aanmaakt. Deze stresshormonen hebben een negatieve invloed op het immuunsysteem.
  • Laat alcohol zoveel mogelijk staan. We weten inmiddels dat de werking van alcohol veel verder gaat dan in eerste instantie gedacht. Voor wat betreft het immuunsysteem geldt dat alcohol het op non-actief kan zetten. Daarnaast kan alcohol zorgen voor een zinktekort en een afname van vitamine A. Beiden vrij belangrijk voor een sterk immuunsysteem.
  • Zorg voor voldoende nachtrust. We hebben zo’n 7 tot 8 uur slaap nodig per nacht om ons lichaam voldoende mogelijkheid te geven om weer op te laden. Juist tijdens de nacht is je immuunsysteem actief en worden er “herstelwerkzaamheden” verricht. Een tekort aan slaap zorgt er niet alleen voor dat je veel moeilijker door de dag komt, maar ook dat je weerstand afneemt.
  • Let op stress. We weten allemaal hoe stressvol het leven kan zijn. We hebben veel ballen om in de lucht te houden en de lat ligt vaak hoog. Zoals reeds hierboven genoemd, stress gaat gepaard met de aanmaak van het cortisol en dat heeft een negatieve invloed op je immuunsysteem. Probeer daarom te achterhalen waar bij jou precies de stressoren zitten. Is het je werk of zit het meer in de privésfeer? Als je er nu zo over denkt, kijk dan ook naar de mogelijkheden om de stress te reduceren. De tegenpool van stress is ontspanning. Daarom adviseer ik je om een paar keer per week tijd te maken voor “me-time”. Iets wat je leuk vindt om te doen en waar je weer van oplaadt.

 

Supplementen

Je kunt je lichaam nog een extra boost geven door naast de juiste voeding, te kiezen voor bepaalde supplementen. Zo stimuleert Vitamine C de aanmaak van lymfocyten en helpt het ons immuunsysteem bij de herkenning van pathogenen. Wij kunnen zelf geen vitamine C aanmaken en zijn afhankelijk van voeding en suppletie voor de inname ervan.

Zink heeft een positieve invloed op het immuunsysteem door de productie van T-lymfocyten te ondersteunen. Daarnaast heeft zink een antivirale werking, het remt de vermeerdering van virusdeeltjes in het lichaam.

Quercitine en resveratrol zijn werkzame stoffen uit planten (“fyto-nutriënten) met weerstand bevorderende en ontstekingsremmende eigenschappen.


Maak een afspraak voor een gratis adviesgesprek

Een sterke weerstand wordt ook wel de basis van je gezondheid genoemd. Ik weet zeker dat ook jij stappen kunt zetten om je leefstijl nog gezonder te maken. Denk maar aan meer energie, je vitaal voelen en je gezonde gewicht bereiken. Vaak zit het met name in voeding en op dat vlak de juiste keuzes maken die jouw lichaam nodig heeft. Het kan ook een combinatie zijn met meer bewegen en stress verminderen.

Wie weet heb je het al geprobeerd om je leefstijl te verbeteren, maar val je nog terug in je oude patroon. Dat komt vaak voor, omdat er nou eenmaal veel bij komt kijken. Vaak is onze kennis aanzienlijk, alleen lukt het ons niet om onze kennis om te zetten in actie en doen.

Als je er echt voor wilt gaan, dat genoeg hebt van klachten en je gezondheid een boost wilt geven maak dan een afspraak met mij voor een gratis adviesgesprek. Je kunt mij dan meer vertellen over jouw persoonlijke situatie en wensen. Ik kan je dan adviseren hoe jij het vanuit mijn perspectief als Hormoonspecialist en Orthomoleculair Adviseur kunt aanpakken.

Proeft dit naar meer?

Ben je klaar voor actie en wil je meer waardevolle tips ontvangen die echt werken? Meld je hieronder aan en ontvang ze wekelijks gratis in je mailbox zonder dat je er iets voor hoeft te doen. 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen
Brenda van Wegen draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches